رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق گفت: باتوجه به ظرفیت نخلستان‌های شهرستان و روستا‌های اطراف از جمله نخلستان‌های به ثبت ملی رسیده روستای باقرآباد، بخش خصوصی گردشگری اقدام به برگزاری جشنواره عرق‌گیری طارونه کرد.

لیلی رنجبر رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق گفت: طارونه به گویش بافقی، گشن خرما گفته می‌شود که در این جشنواره برای اولین بار، از گشن درخت خرمای نر یک محصول با خواص بسیار تولید شد.

او بیان کرد: این جشنواره با هدف توسعه ظرفیت‌های گردشگری شهرستان به ویژه این روستا و رونق اشتغال برای نخل داران برگزار شده است. 

رنجبر فعال بخش خصوصی گردشگری گفت: عرق گیری گشن خرما حدود سه تا چهار ساعت طول می‌کشد و از هر ۲۰ گشن خرما، حدود نیم لیتر عرق به دست می‌آید.

عسکریان رئیس جهاد کشاورزی بافق نیز گفت: بیش‌از هزار و ۶۰۰ هکتار، سطح زیر کشت نخیلات شهرستان است و نخل درختی است که از تمام اجزای آن برای فرآوری و تولید محصولات متفاوت از جمله صنایع دستی حصیری، شیرینی‌جات خرمایی، قهوه خرما و... می‌توان بهره برد. 

او افزود: در این جشنواره نیز برای اولین بار از غلاف درخت خرمای نر، عرق گیری می‌کنند که می‌توان به عنوان یک شغل خانگی از آن، حمایت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار