پیام معاون صدای رسانه ملی
هوالعلیم هیچ کس فکر نمیکرد ۸۳ سال پیش تجهیزاتی که به عنوان وسایل ارتباط نظامی در مجموعه پادکان قصر تهران استقرار یافته تبدیل به اولین فرستنده رادیویی ایران شود و به این سرعت جایگاه ویژهای را به عنوان گرمترین رسانه با کسب محبوبیت فراوان در بین احاد مردم به خود اختصاص دهد. روز ۴ اردیبهشت را که روز تولد این رسانه گرم در ایران دوست داشتنی است بهانه خوبی میدانم برای ارج نهادن به همه کسانی که در سطوح و ارکان مختلف این رسانه پرمخاطب و فراگیر به تلاش مشغولند و برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت در زندگی را آرزومندم که، چون خود رادیو؛ گرم، ساده، صمیمی و البته کم توقع و پرتلاش هستند.
باید گفت رادیو همیشه صدای دگرگونیهای این کهن سرزمین بوده و با پیروزی انقلاب اسلامی، مروج فرهنگ اسلامی-ایرانی شد تا یک گام جلوتر به فرهنگسازی در این مرز و بوم بپردازد و از همان زمان در حقیقت یک پای سیاست، فرهنگ و امنیت ملی گردید. تا صرفا یک روایتگر تاریخی و خاطره آفرین از گذشته ملت ایران نباشد؛ بلکه یک شاهراه رو به افق و آینده ملت بزرگ ایران رقم بخورد.
امروز که رسانه ملی در جهت تحول گام بر میدارد، رادیو در این راستا با رویکرد جهاد تبیین در تمامی زمینههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و... سعی در افزایش مشارکت اجتماعی در راستای تقویت سرمایه اجتماعی دارد، چرا که سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد و امید به آینده، نشاط فردی و اجتماعی، افزایش مشارکت، اعتماد اجتماعی، مقوله احساس امنیت و در عین حال احساس رضایت، هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی، این ۶ محور که دانشمندان علوم اجتماعی و ارتباطات از آن به عنوان زیر مجموعههای سازنده سرمایه اجتماعی نام میبرند دستور کار معاونت صدا و شبکههای رادیویی در سال جدید است.
از سوی دیگر در زمانی که دشمن روز به روز با انواع شگرد ها، شبهات فراوانی ایجاد میکند، تبیین به عنوان وظیفه ذاتی رسانه بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد و نسبت به این شبهات پاسخ لازم و متنابه را برای مخاطب آماده و ارائه نماید. پس جهاد همه جانبه تبیین در برابر شبهه افکنی دشمن و ایجاد سرمایه اجتماعی، شعار امسال رادیو و هدف برنامه سازان و مدیران این رسانه گرم و اثر گذار است؛ از آنجایی که رادیو همیشه از تجربیات گران سنگی برخوردار بوده است و سرمایههای بزرگی به نام پیشکسوتان داشته که پشتیبان نیروهای جوان و پرانرژی رادیو میباشند به یقین این مسیر هموار و این هدف به سرعت دست یافتنی است و آنچه در شبکههای رادیویی طی سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده است؛ تحول در برنامههای مختلف بر اساس این شعار و با توجه به نیازسنجیهایی است که مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما به صورت مکرر انجام میدهد و فضای علمی مخاطبان را برای مدیران شبکههای رادیو ترسیم میکند. مدیران و همکاران محترم شبکهها هم با تحول در جدول پخش برنامه ها، بر اساس طرح ارائه شده، شعار محوری رادیو در سال ۱۴۰۲ را محقق میکنند.
پیام مدیر رادیو صبا
دینگ دینگ دینگ، ساعت ... اینجا تهران است صدای جمهوری اسلامی ایران، رادیو... چه روند آشنایی، چه روند دلنشینی انگار وقتی زنگ ساعت رادیو را میشنوی آرامشی پیدا میکنی، خیالت راحت میشود که همه چیز سر جایش و اوضاع بر وفق مراد است.
این خاصیت رادیوست، صمیمی و دوست داشتنی درعین حال قابل اعتماد و این قابل اعتماد بودن است که سرمایه این رسانه گرم و در عین حال مظلوم است.
دسترسی ساده و آسان به این رسانه شاید باعث شده در سایه بماند، اما ذات قدرتمند رسانهای آن باعث شده علی رغم هجوم سایر گونههای رسانهای همچنان در سبد رسانهای مردم جهان قرار داشته باشد حتی اگر مثل قدیمها یک دستگاه رادیو ترانزیستوری روی طاقچه خانهها حاضر نباشد.
رادیو امروز و در آستانه ۸۳ سالگی هنوز جوان است و پویا. مرور تاریخ صدا وسیما در دهههای گذشته حاکی از آن است که رادیو همیشه در پرورش نیروهای مستعد پیشرو بوده است و امروز هنوز رادیو این خصیصه را دارد و به آن افتخار میکند که پرورش نیرو را وظیفه میداند.
اما در آغاز دوره تحولی سازمان صداوسیما رادیو وظیفه بسیار مهمی بر دوش دارد که ازهمان خصلت نیروپروری نشات میگیرد.
رادیو به واسطه ساختار چابک برنامه سازی در یکسال گذشته مهمترین گامها را برای ایجاد تحول در هر سه محور تحولی سازمان برداشته است که مهمترین آنها تحول در محتوا است. برنامههای رادیو به خوبی توانسته اند مهندسی پیام را در مسیری قرار دهند که منجر به تحول در محتوای خود شود.
امروز کمتر برنامهای در رادیو میشنوید که این رسالت را بر دوش نکشد حتی در شبکهای مثل صبا که شاید تصور شود تنها ماموریتش سرگرمی است این تحول خودنمایی میکند.
رادیو صبا در دوره تحولی سازمان ضمن حفظ ساختار خود و انجام ماموریت شادی آفرینی به خوبی خود را منعطف کرده است و محتوای سر گرم کننده، اما حاوی پیام برای مخاطب تولید میکند. رشد مخاطب شبکه در یکسال گذشته حاکی از توجه مخاطبان به این تغییر است تنها باید افسوس خورد که شبکههای با ماموریت شادی آفرینی برای مردم ایران پوشش فرکانسی مناسبی ندارد وتنها ۴۶ درصد مردم ایران امکان شنیدن صدای شادی آفرین جمهوری اسلامی ایران را دارند.
پیام مدیر رادیو جوان
علیرضا مقصودی به مناسبت روز رادیو گفت: روز رادیو را به همه مخاطبین رادیو علی الخصوص مخاطبین رادیو جوان تبریک میگویم. رادیو رسانهای گرم و صمیمی است که بر مبنای فطرت انسان و یکی از مؤلفههای اصلی حسی او که گفت و شنود است بنا شده است.
وی افزود: امروزه هم در حوزه برودکست و هم در حوزه برودبند با انواع مختلفی از رسانههای صداپایه رو به رو هستیم. رادیو این مسیر را در زندگی بشری بازکرده است که حرفها و گفتارها، بیان، شنیده و نقد شود و بر اساس آن ذهن مخاطب شکل بگیرد.
مدیر شبکه رادیویی جوان ادامه داد: این رسانه از ابتدا با رادیوهای قدیمی در میان مردم حضور داشته و تا امروزه که به صورت رادیوهای دیجیتالی و یا در حوزه مجازی به صورت رادیو صداپایه و شبکههای اجتماعی صوتی در اختیار مردم است، جایگاه ثابتی در میان مردم داشته است. این امر نشان میدهد که مردم به این رسانه گرم اعتماد دارند و بین آنها محبوب است.
علیرضا مقصودی با بیان اینکه صدای جمهوری اسلامی ایران در طول این سالها به تکامل خوبی رسیده بیان کرد: رادیو در ایران توانست کارش را از یک موج آغاز کند و امروز به بیش از ۱۳ شبکه با موضوعات مختلف رسیده که یکی از شبکههای پرمخاطب آن شبکه رادیویی جوان است.
مقصودی خاطر نشان کرد: رادیوجوان یک رسانه مخاطب محور با محوریت جوانان است. یکی از مهمترین ویژگیهای رادیو این است که توانسته در تعامل با مخاطبین خود شکل، فرم، نوع بیان و محتوای خود را تغییر دهد. رادیو جوان نیز توانسته در تمامی دورانها با ارتباطش با نسلهای مختلف خودش را به روزرسانی کند.
مدیر رادیو جوان با اشاره به پیشتازی تغییر و تحول در رادیو ادامه داد: در دوران تحول، رادیو توانسته موضوعات محتوایی ۱۲ گانه را به خوبی هدایت و راهبری کند تا به مخاطب برسد. امروز رسانه ملی میتواند بگوید بخش عمدهای از نگاه مقام معظم رهبری که در سند تحول ابلاغ شده است را انجام میدهد.
علیرضا مقصودی یادآور شد: رادیو جوان از ابتدای تحول و مدیریت جدید رسانه ملی، با عملیاتی کردن شاخصهای تحولی توانسته برنامهها را به سمت امیدبخشی، عدالت خواهی، توجه به عموم مردم از روستا تا شهر و یا حتی فراتر از آن یعنی نگاه امتی به موضوعات مختلف، حرکت دهد.
مدیر شبکه رادیو جوان در پایان عنوان کرد: رادیو جوان با بهرهمندی از خبرگان و نخبگان و با توجه به نگاه مخاطبین توانسته این سالها رشد قابل توجهی پیدا کند و مخاطب خود را نیز حفظ کند. این شبکه در دورههای متعدد پرمخاطبترین شبکه رادیویی کشور بوده و نشان داده که میتوان با برنامههای متنوعی که برای سلایق مختلف جامعه میسازد، ضمن حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی و با تاکید بر مبانی دینی و معرفتی، مخاطب خود را با سلایق مختلف حفظ کند و با کمک برنامه سازان توانمند رادیو جوان این مهم را ارتقا دهد.
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش
رسانهها نیز، چون انسانها در گذر زمان، میرا هستند و به نسبت زمانه، اوج جوانی و فرود پیری دارند. هنر مدیران رسانهای در این چرخهی حیات، تداوم بخشی ققنوس وار به روح رسانهها در کالبدهای جدید است.
باید بپذیریم در مناسبات عصر جهان مجازی وب محور و معادلات رونق هوش مصنوعی، سکهی رادیو و تلویزیون از عیار پیشین افتاده و بر سر این به قول مارشال مک لوهان - پژوهشگر شهیر علوم ارتباطات- طبل قبیلهای (رادیو) و غول خجالتی (تلویزیون) گرد پیری نشسته.
اما رادیو و تلویزیون هر دو صرفا یک کالبد هستند که روحشان در نام رسانهی ملی معنی مییابد: صدا و سیما. گرچه کالبد رادیو، به عنوان یک ابزار رسانهای آن قدر مهم و تاریخ ساز است که فصلی را در کهکشانهای ارتباطی به نام مخترعش مارکونی رقم زد و مطالعه بر روی آثار فردی و اجتماعی اش شاخهای جدید به نام علم ارتباطات را در علوم انسانی پدید آورد، اما اصل بقای این کالبد، گوهر روح رسانهای نهفته در آن یعنی: صداست. یکی از جادوییترین جلوههای آفرینش.
حالا زمان آن رسیده تا به تدریج پیر پرنیان اندیش و فرهیختهی رادیو که از ساعت نوزده ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۱۹ در ایران طنین انداز شد، روح نهفته و تجربیات گرانسنگ خود را به کالبدهای جوان و به روز واگذارد. به همین دلیل ما در معاونت صدای رسانهی ملی، به جای رادیو بر تعبیر رسانهی خلاق صدا پایه تاکید داریم.
رسانهی صدا پایه ویژگیهای خاص و درخشانی دارد که در تمام عصرها و دورهها متمایزش میسازد. کما این که در حال حاضر وب آوا (Podcast) یکی از پر مخاطبترین زمینههای رسانهای جهان است.
بارزترین این ویژگیها خیال آفرینی است که از صدا به عنوان آوردگاه ذهن و اثربخش بر ناخودآگاه رسانهای گرم و صمیمی با ظرفیت بالای آگاهی بخشی و فرهنگ آفرینی میسازد.
این ویژگی، خاصه در نمایشهای رادیویی دو چندان است. چرا که مخاطب این نمایشها خود یک کارگردان فعال است که باید در ذهن خویش تصویر سازی کند، بازیگر انتخاب کند، طراحی صحنه و لباس و دکور انجام دهد و ... خلاصه جهانی را تجسم بخشد که انجامش در رسانههای دیداری بر عهدهی کارگردان است.
پس این رسانه سالها پیش از پیدایش فضای مجازی، ذاتا تعاملی بوده و به همین دلیل روانشناسان برای پیشگیری و درمان فقدان تمرکز برای یادگیری کودکان، یا زوال عقل و نسیان (آلزایمر) کهن سالان شنیدنش را توصیه میکنند.
رسانهی خلاق صدا پایه میتواند با پیوند بین هویت بومی و مناسبات روز و ایجاد تعامل اثربخش دو سویه میان صدای حاکمیت با مردم، نقش بسیار موثری در همگرایی ملی و رشد و توسعهی متوازن میهنمان ایفا کند. زادروزش بر اهالی ایران زمین مبارک باد.
پیام مدیر رادیو فرهنگ
سیدمرتضی کاظمی دینان مدیر رادیو فرهنگ در پیامی چهارم اردیبهشت ماه روز رادیو را به همه اهالی رادیو تبریک گفت. او نوشت: برای رادیو، ویژگیهای متعددی را برشمرده اند، اما بحق باید رادیو را رسانه فرهنگ ساز نامید. این رسانه چابک، سهل الوصول، کم هزینه و پرمحتوا، در ساعات مختلف و متنوع، همراه مخاطبان خود بوده و به آنها فرهنگ درست اندیشیدن، گفتگو و تعامل، تعمق و تدبر در امور، توجه و نوع دوستی و احترام به دیگران، خوب گوش کردن و خوب مطالعه کردن، تدبر و لذت بردن از آداب و رسوم و فرهنگهای مختلف و دهها امر خوب و مفید دیگر را میآموزد.
سالروز این رسانه فرهنگ ساز و فرهنگ محور را به همه همکاران عزیز و سختکوش و با تجربه رادیو و همچنین مخاطبان ارزشمند این رسانه، تبریک عرض میکنم.
پیام مدیر رادیو تهران
حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران با بیان اینکه رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد، گفت: شبکه رادیویی تهران به عنوان قدیمیترین رسانه فراگیر در ایران، جایگاه ویژهای در حفظ هویت و قدمت رسانه ملی داشته است و با قدمتی ۸۰ ساله به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند برای مردم پایتخت و یک میراث معنوی ماندگار برای مخاطبان، تلاش کرده است به عنوان یک رسانه هویت ساز، مطالبه گر و امیدآفرین نقش آفرین باشد. به طوری که این شبکه با شعار صدای پایتخت، صدای همدلی یکی از شبکههای تخصصی معاونت صدای رسانه ملی به شمار میآید.
وی اذعان کرد: با وجود ورود رسانههای تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی در یک دهه اخیر، اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده و به عنوان رسانهای فراگیر و قابل اعتماد نقشآفرینی میکند، از همین رو رادیو میتواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریتهایش در حوزه اطلاعرسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.
وی در ادامه با اشاره به رویکرد تحولی رادیو تهران که در سال جدید با تغییر گروههای برنامه ساز انجام شد، افزود: با ابلاغ سند تحول رسانه ملی در دوره جدید مدیریتی سازمان و به تبع آن تدوین سند تحول در معاونت صدا، رادیو تهران نیز در همین راستا طرح تحولی شبکه را در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری در دستور کار قرار داد که پس از تطبیق اهداف و ماموریتهای شبکه با اسناد بالادستی و سیاستهای کلی سازمانی، اجرای آن هم اکنون عملیاتی شد. بر این اساس در ساختار جدید رادیو تهران چهار گروه برنامه ساز با عنوان گروه فرهنگ، جامعه و سلامت -گروه تاریخ و معارف -گروه دانش و اقتصاد و گروه ورزش و تفریحات با ماموریتهای محتوایی و رویکردی مشخص شکل گرفت.
صحراگرد در پاسخ به این پرسش که نامگذاری و تغییر گروهها بر چه اساسی شکل گرفت، افزود: نامگذاری گروهها مبتنی بر رویکردهای سند تحول رسانه ملی، سیاستهای محتوایی معاونت صدا و همچنین ماموریتها و اهداف شبکه رادیویی تهران با توجه به اقتضائات و جغرافیای پوشش مخاطبان تعریف شد. پس از سازماندهی گروههای جدید، در جلسات متعدد شورای محتوایی شبکه رادیویی تهران؛ شرح وظایف، ماموریتها و اهداف هر کدام از گروههای جدید تدوین شد.
مدیر شبکه رادیویی تهران ادامه داد: حتی با تغییر نام گروههای برنامه ساز ماموریت و اهداف هر کدام از گروهها در حوزه تولید محتوا و رویکردهای برنامه سازی مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفت و در مرحله اول آرایش محتوایی برنامههای جدول پخش برنامههای رادیو تهران متناسب با شرح وظایف هر گروه انجام شد. در مرحله دوم مقرر شد گروههای برنامه ساز با تطبیق رویکردهای برنامههای هر گروه مبتنی بر اهداف و سیاستهای سند تحول برای بازطراحی محتوایی و ساختاری برنامههای موجود اقدام و براساس ضرورت برای حذف برخی برنامهها و ایجاد برنامههای جدید طرحهای پیشنهادی ارائه کنند.
صحراگرد تاکید کرد: در تدوین اقدامات رویکردی و محتوایی برنامههای شبکه رادیویی تهران در کنداکتور تحول محور، اقتضائات جغرافیایی استان تهران و شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و مطالبات همه مخاطبان به ویژه در مناطق روستایی استان در اولویت قرار گرفته است و صددرصد برنامهها منطبق با سیاستگذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صدا در سه حوزه اصلی جمهوریت نظام، جامعه نخبگانی و پیشرفت کشور تعریف شده است.
در پایان از این فرصت استفاده میکنم و چهارم اردیبهشت روز رادیو را به همه فعالان این رسانه به ویژه پیشکسوتان، هنرمندان و برنامه سازان فرهیخته ومتعهد رادیو تبریک و خدا قوت عرض میکنم و آرزو میکنم سال ۱۴۰۲ سالی خوب، پر برکت و همراه با موفقیت برای همه همکاران باشد.