رئیس سازمان کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه ‏های بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور در سالهای اخیر برای توسعه زیر بخش‌های کشاورزی این استان جذب شده است.

سید محمد رضا سیدحسینی  اظهارداشت: جذب هلدینگ کشاورزی آریا برای توسعه سه هزار هکتار نخیلات و گردوی پکان تجاری و اقتصادی، مؤسسه پردیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای احداث بزرگترین مزرعه پرورش شتر داشتی کشور، موسسه همدلان آینده نگر سیستان ( هاسب) برای فعالیت‌‏های آب و خاکی، شرکت غذایی رژین تاک برای توسعه کشت گوجه فرنگی و کنجد، سپاه پاسداران، بسیج سپاه، قرارگاه سازندگی، بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی برای توسعه کشت‌های قراردادی و کشت گیاهان دارویی و همچنین کشت و صنعت مَکُران برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و گلخانه‌ای در زمینه پرورش میگو و توسعه باغات میوه‌های گرمسیری در زیر سایبان و گلخانه از مهمترین بنگاه‌های اقتصادی بوده که با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان زمینه توسعه این بخش را بیش از پیش فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی هست، باغبانی، زراعت، شیلات، دامداری، منابع طبیعی و استفاده از صنایع تبدیلی مهمترین ظرفیت‌های توسعه و رشد کشاورزی و جذب سرمایه گذار در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سطح اراضی زراعی و باغی این استان در سال زراعی جاری ۲۴۹ هزار هکتار(حدود ۵۸ درصد اراضی قابل کشت) است که از این میزان ۱۴۴ هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی و حدود ۱۰۵ هزار هکتار محصولات باغی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: شاخص‌ترین محصولات زراعی سیستان و بلوچستان شامل محصولات خارج از فصل، نباتات علوفه‌‏ای، غلات و در بخش باغبانی خرما، میوه‌های گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و محصولات گلخانه‌ای است که بازار صادراتی بسیار مناسبی دارند.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین این استان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است بطوریکه تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

حسینی بیش‌از ۱۰۰ واحد کارخانه‌های کنسرو سازی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو، واحد سردخانه و انجماد، واحد یخسازی، واحد شناورسازی، اقلیم بسیار مناسب و وجود بیش‌از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو و همچنین اقلیم مناسب پرورش انواع آبزیان از جمله صدف دریایی، جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، کروکودیل و سایر آبزیان را از دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی این استان ذکر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار