اسماعیلی:

روحیه انقلابی مرحوم افروغ به عنوان پرچمدار نقد درون گفتمانی مثال زدنی بود

وزیر فرهنگ گفت: افروغ به عنوان پرچمدار نقد درون گفتمانی با مصلحت سنجی نیز مخالف بود، زیرا مبنای رویکردش از یک نظام دقیق شناختی برخوردار بود.

مراسم هفتمین روز درگذشت مرحوم عماد افروغ، استاد و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از اساتید فلسفه و جامعه‌شناسی در تالار تمدن این پژوهشگاه برگزار شد.

وزیر فرهنگ در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره این اندیشمند گفت: در درس جامع شناسی سیاسی دانشجوی دکتر افروغ بودم و آنچه از خصوصیات برجسته اخلاقی، نگاه اصولی و پرهیز از مصلحت گرایی ایشان شنیده بودم به وضوح قابل مشاهده بود. 

اسماعیلی ادامه داد: از سوی دیگر مرحوم افروغ در چهار حوزه عضویت در شورای فرهنگ عمومی، هیئت نظارت بر کتاب، شورای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز ملی رصد با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشتند. 

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه دکتر افروغ دارای روحیه انقلابی، مطالبه گری و پرسشگری بود، گفت: افروغ به عنوان پرچمدار نقد درون گفتمانی با مصلحت سنجی مخالف بود، چون مبنای رویکردش از یک نظام شناختی و اعتقاد به اصول برخوردار بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ایشان پایه گذار نقد درون گفتمانی بود که در همه حوزه‌ها با صراحت نقد خود را مطرح می‌کرد. 

اسماعیلی افزود: تعابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت دکتر افروغ به روشنی پذیرش کامل نقد درون گفتمانی و سعه صدر بالای نظام برای حمایت از آزادی اندیشه را اثبات می‌نماید. 

اسماعیلی افزود: افروغ به راحتی در پرمخاطب‌ترین تریبون‌ها همچون تلویزیون انتقاداتش را مطرح می‌کرد. وقتی رهبر معظم انقلاب از آقای دکتر افروغ یاد می‌کنند، آن صفت انقلابی گری را ذکر می‌کنند، انقلابی گری به این معنا که وقتی احساس می‌کند در جایی اشتباه وجود دارد، در موقعیت‌های مختلف نقد کند و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی اینقدر محبوب باشد که تمامی شخصیت‌های درجه یک نظام از مقام علمی و عملی او تجلیل کنند.

وی در پایان گفت: دکتر افروغ هرچه قدر به پایان عمر نزدیک‌تر می‌شد، بهجت درونش بیشتر می‌شد. این از ویژگی‌های مومن است. آن‌هایی از لحظات موت و قبر بیم دارند که نگران اعمالشان هستند. دکتر افروغ، چون یک عمر پاکیزه زندگی کرده بود، با اشتیاق به دیدار خداوند متعال رفت.

گفتنی است، عماد افروغ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه پس از تحمل یک دوره بیماری بامداد ۲۵ فروردین در سن ۶۶ سالگی درگذشت. 

وی از اساتید مطرح حوزه علوم اجتماعی بود که در مجلس هفتم نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشت؛ وی در این دوره رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار