فروغ ماندگار افروغ/ از تالیف کتاب‌های متعدد تا وکالت ملت در بهارستان + فیلم

نام مرحوم عماد افروغ نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی با اقدامات و تالیفات خود در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی ماندگار شده است.

عماد افروغ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه به دلیل عارضه قلبی در بامداد روز جمعه(۲۵ فروردین) در ۶۷ سالگی به دیار باقی شتافت.

فرزند وی اعلام کرد پدرش به دلیل عوارض ناشی از بیماری سرطان در بیمارستان درگذشت.

افروغ که متولد ۱۳۳۵ در شیراز بود در بیست سالگی برای تحصیل در رشته جامعه شناسی به دانشگاه سالفورد انگلیس رفت، اما وی به همراه چند تن دیگر از دانشجویان انقلابی در شهریور ۱۳۵۹ به دلیل برگزاری تظاهراتی علیه آمریکا در مقابل سفارتخانه این کشور که در اعتراض به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان مسلمان ایرانی در این کشور برگزار شده بود به مدت ۴۵ روز زندانی شد و ۱۷ روز در اعتصاب غذا به سر برد و پس از بیش از پنج بار محاکمه در زندان از انگلیس اخراج شد. 

افروغ پس از بازگشت به کشور در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شیراز مدرک کارشناسی جامعه‌ شناسی گرفت و در سال ۱۳۶۹ از همین دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کرد و در سال ۱۳۷۶ دکتری جامعه‌ شناسی خود را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد.

عماد افروغ

وی که به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط داشت در سال ۱۳۷۳ به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد و از سال ۱۳۷۶ به مدت شش سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود.

مرحوم افروغ از سال ۱۳۸۲ به عنوان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیتش را آغاز کرد و تا روز‌های آخر عمرش، مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه را بر عهده داشت.

وی در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۱,۹۷۱,۵۵۷ آرا به عنوان نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات انتخاب شد و به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی فعالیت کرد.

عماد افروغ

از سوابق شغلی وی می‌توان به مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ۷۳–۷۲ مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس ۷۷–۷۶، مسئول گروه سیاست داخلی کمیسیون داخلی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ۷۷–۷۹، مدیر گروه فرهنگ، هنر و تاریخ شبکه یک صدا و سیما ۸۲–۸۰، تدریس در دانشگاه‌های مختلف، دبیر و مسئول کمیته علمی همایش‌های روشنفکری در ایران و موازین توسعه و ضد توسعه فرهنگی کلان‌شهر تهران اشاره کرد.

تالیفات فراوانی از مرحوم افروغ که مبدع نظریه نقد گفتمان درونی بود باقی مانده است که از جمله آن می‌توان به ماقال و من قال، سه جلد، خاطرات عماد افروغ از ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۱، فریاد‌های خاموش، روزنگاشت تنهایی، ترجمه کتاب «قدرت، نگرشی رادیکال، تألیف استیون لوکس»، فضا و نابرابری اجتماعی، ایجاد فضای نابرابری‌های اجتماعی، هویت ایرانی، فرهنگ‌شناسی و حقوق فرهنگی، چشم‌اندازی نظری به تحلیل طبقاتی و توسعه، چالش‌های کنونی ایرانی، اسلام و جهانی شدن، رنسانس دیگر، ترجمه کتاب «روش در علوم اجتماعی، رویکردی رئالیستی»، تألیف آندرو سایر، گفتار‌های انتقادی ترجمه تئوری رفتار جمعی، تألیف نیل اسملسر و ترجمه رضا دژاکام، هویت ایرانی و حقوق فرهنگی، انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن، ما و جهانی شدن، مناقشه حق و مصلحت و بن‌بست دانشجویی، محتواگرایی و تولید علم، گفتگو ابزار یا گفتمان، حقوق شهروندی و عدالت، روشن فکری، اصل‌گرایی فلسفی و ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران اشاره کرد.

عماد افروغ


به گفته فرزند آن مرحوم، عماد افروغ به دلیل ارادت ویژه‌ای که به مولای متقیان امام علی علیه‌السلام داشت، در واپسین سال‌های عمرش مشغول پژوهش روی نهج‌البلاغه بود، اما بسیاری از کارهای او به دلیل بیماری و مرگش، ناتمام ماند.

مرحوم عماد افروغ هر سال در تاسوعا و عاشورا در روستای لفور از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران به سخنرانی در جمع اهالی این خطه می‌پرداخت.

در ادامه فیلمی از نوحه خوانی مرحوم افروغ در سال ۱۳۹۲ پس از سخنرانی درباره «فلسفه قیام امام حسین؛ معروف شناسی و منکرشناسی» را مشاهده می‌کنید.

مراسم وداع با پیکر مرحوم عماد افروغ امروز راس ساعت ۰۸:۳۰ دقیقه صبح در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
خوش به حالش که اینقدر به امام حسین ارادت داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
بازعلی چنارشیجانی
۰۹:۲۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
خدا رحمتشون کنه، انسان شریف و فاضلی بود. یه خاطره از ایشون دارم خالی از لطف نیست که برای شما هم تعریف کنم. سال ۸۴ یا ۸۵ بود به همراه آقای الیاس نادران اومدن دانشگاه ما برای سخنرانی، دکتر افروغ وقتی منو دید برگشت و گفت فلانی خیلی خوشتیپی کاش منم تیپ شما را داشتم. خدا رحمتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
لر
۰۸:۱۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
روحش شاد بر سفره امام حسین ع محشور و مهمان باد
آخرین اخبار