قنادزاده گفت: حتما باید مقاصد صادراتی متنوع شوند و ما باید کشور‌های آمریکای جنوبی و آفریقا را در اولویت خود قرار دهیم.

 امروز میز اقتصاد به بررسی   صادرات  محصولات غیر نفتی  با حضور آقای قناد زاده معاون ارتقای کسب و کار های بین المللی سازمان توسعه تجارت و آقای کریمی رئیس فراکسیون توسعه صادرات مجلس پرداخت.

سوال: چه اتفاقی باعث شد صادرات  را افزایش دهیم؟

قناد زاده : امسال رکورد صادرات غیرنفتی کشور شکسته شد اتفاقات مختلفی باعث شد این عدد رقم بخورد. که یکی از آنها باز شدن دامنه ی اعتبارات تجاری بوده است.

سوال : شما هم  این موضوع را تایید می فرمایید؟

کریمی : ما در بحث صادرات در سال گذشته عقب ماندگی هایی که داشتیم را جبران کردیم و بهبود وضعیت را در سال گذشته شاهد بودیم. امسال حدود ۹/۷ صادرات رشد کرده است. ما باید کالاهایی را وارد کنیم تا برای تولید ما مفید باشد. 

سوال: چه کالاهای صادر می شود؟

قناد زاده: هر آن چیزی که از گمرک ما صادر شده جزء آمار است . ما طیف وسیعی از خدمات را هم صادرات انجام میدهیم که در آمار لحاظ نمی شود و ما باید به آن توجه کنیم. 

سوال: در چه کالاهایی عقب ماندگی و قاچاق وجود داشت؟

کریمی: قیمت های جهانی در مورد همه کالا ها افزایش پیدا کرده است  که  ناشی از قیمت است. متوسط قیمت کالا های وارداتی هزار و ۶۰۴ دلار بوده است. بخشی از رشد ناشی از قیمت های جهانی است. ما بعد از سال ۹۷  با یک پدیده به نام قاچاق صادراتی مواجه شدیم که قبلاً رویکرد وارداتی داشت. کالا های فرش ما باید به کشور های صادراتی برود و در نمایشگاه ها عرضه شود. ما در مجلس پیگیری کردیم و این مدت بازگشت ارز افزایش پیدا کرده است. ما در سال های گذشته بالای  ۹۰ میلیارد فرش صادر میکردیم.

ما این فرجه را به رئیس جمهور دادیم که در مورد فرش تصمیم گیری کنند. تا کنون ما با یک کشور هم پیمان پولی منقعد نکردیم. ما در این زمینه ها کم کاری کردیم و این باید از اولویت های کشور باشد‌. بحث حمل و نقل و لجستیک بحث مهمی است و اینکه ما نمی‌توانیم کالا هایمان را به موقع ببریم. سفارت خانه های ما باید تجار محور باشد نه سیاست محور. اکنون صادرات باید در اولویت باشد و سفارت خانه های ما باید با تجار همراهی داشته باشند. ما در فراکسیون توسعه صادرات با صادر کنندگان ارتباط داریم و راهکار ها را ارائه میکنیم. ما به واسطه تحریم صادراتمان به جای اینکه مستقیم به مقاصد صادراتی مان برود با کمک یک کشور میرود. ما هم از ظرفیت ها در صادراتمان استفاده نمی‌کنیم. 

سوال:  چه برنامه ای دارید تا تنوع بخشی را بیشتر کنید؟

قناد زاده: حتما باید مقاصد صادراتی متنوع شوند و ما باید کشور های آمریکای جنوبی و آفریقا را در اولویت قرار دهیم. فلزات اساسی و پتروشیمی ما صادرات بیشتر انجام میشوند. ما به صدور خدمات خیلی توجه ویژه ای نداشتیم. ما با ابزار های مختلف مان برنامه ای را قرار دهیم تا در مورد تغییر صلاحیت ها کار انجام دهند.  ۲۵  درصد مشوق ها برای دانش بنیان باید قرار داده شود. ما بودجه مناسبی را به نمایشگاه ها در کشور هایی که کمتر به آنها توجه شده اختصاص دادیم. با بانک مرکزی باید مدام مذاکره انجام شود. ظرف یک ماه آینده بخش کشتیرانی ما به شمال آفریقا فعال میشود. لجستیک ما باید بهبود پیدا کند. امسال عدد ۶۰  میلیارد دلار دیده شده است. 

سوال : اقتصاد ایران در چه بخش های ظرفیت دارد؟

کریمی: اقتصاد ایران ظرفیت بیشتری دارد که باید کار روی آن انجام شود. در اوراسیا ما به عدد نزدیک یک و نیم میلیارد تومان رسیدیم که کافی نبود. ما باید به حوزه های مختلف توجه کنیم و ما در سال گذشته به ۱۲ و نیم میلیون تن صادرات ترانزیتی رسیدیم. ما اکنون ۱۶ رایزن داریم که در تلاشیم به ۲۵  برسانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار