۶۵ درصد ظرفیت سد‌های کردستان پر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: تقریبا تمام سد‌هایی که در استان تأمین کننده آب شرب هستند از لحاظ تراز و مخزن نسبت به سال گذشته مناسب‌ترند و در حال حاضر ۶۵ درصد ظرفیت آن‌ها پر شده است.

آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار داشت: پراکندگی بارش سامانه‌های اخیر، تمام استان را فرا گرفت و بیشترین بارش در حوضه آبریز مرزی غرب، کرخه و در غرب استان به وقوع پیوسته است، که منجر به جاری شدن رواناب‌های مناسب در سطح استان شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: متوسط بارندگی امسال ۳۸۶ میلی‌متر بود که در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد و به نسبت بلندمدت مشابه ۶ درصد افزایش داشته است.

او به افزایش آب ذخیره پشت سد‌های استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تقریبا تمام سد‌هایی که در استان کردستان تأمین کننده آب شرب هستند از لحاظ تراز و مخزن نسبت به سال گذشته مطمئن‌تر و مناسب‌ترند و در حال حاضر ۶۵ درصد آب در پشت سد‌های استان موجود است.

آریانژاد به سرریز سد گاران مریوان نیز اشاره و اظهار داشت: با وجود اینکه بارش‌های این چند سال اخیر کاهش چشمگیری داشته، اما با مدیریت صحیح منابع و مصارف آب توسط شرکت آب منطقه‌ای خوشبختانه امسال نیز همچون سال گذشته شاهد سرریز سد گاران مریوان بودیم و احتمال سرریز سد‌های سبدلو و عباس‌آباد بانه نیز محتمل است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به مانور دریچه‌های خروجی سد‌ها و مدیریت منابع و مصارف آب، با توجه به بارش‌های اخیر و ذخیره مناسب آب مخازن سد‌های استان، هیچ تهدیدی برای اراضی و روستا‌های پایین‌دست وجود نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت از منابع آبی یک وظیفه همگانی و فرابخشی است، خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و در راستای مدیریت بحران آب و چالش‌های پیش‌رو، می‌طلبد تمامی ذینفعان و شهروندان گرامی در مصارف آب آشامیدنی، بهداشت و کشاورزی توجه ویژه داشته باشند و سازمان‌های متولی این امر نیز بصورت جدی این موضوع را رصد کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.