زنگ خطر انقراض برای گیاهان کوهی و دارویی سمنان

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نسبت به خطر برداشت غیرمجاز و بی رویه گیاهان دارویی هشدار داد.

ئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: برداشت بی رویه گیاهان دارویی از عرصه های منابع طبیعی  به خصوص در سالهای اخیر که منابع طبیعی به خاطر خشکسالی های مداوم دچار تنش شدید اکولوژیکی گردیده است، سبب آسیب رساندن به گیاهان دارویی، کاهش سطح و تراکم و در نهایت موجب  خطر انقراض برخی گونه های ارزشمند گیاهی نظیر باریجه ،ریواس، آنغوزه، کنگر، متکا felora persica، زرشک وحشی، زیره کوهی، چلم، آویشن، کرفس کوهی، موسیر کوهی، قارچ ترافل و میوه های درختان جنگلی و ... می شود.

وی عنوان کرد: همه ساله با شروع فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی در سطح مراتع و مناطق کوهستانی استان، متاسفانه افراد سودجو با دستبرد به طبیعت و برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی اقدام به تخریب طبیعت می کنند. متاسفانه نه تنها بهره برداران بومی، گیاهان دارویی را به شکل بی رویه و غیر علمی جمع آوری می کنند بلکه در سال های گذشته به وفور مشاهده شده که افراد سودجو از استان های همجوار به این استان وارد می شوند و با برداشت بی رویه برخی گیاهان دارویی، این گونه ها را قربانی زیاده خواهی خود می کنند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانتصریح کرد: بی تردید این گیاهان مرتعی در عرصه های منابع طبیعی، هیچ گاه برای مباحث صنعتی کشت نشده اند که به آن میزان زیاد برداشت انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.