معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : تالاب ۴۵۰ هکتاری هشیلان این استان با وجود بارندگی‌های مناسب، همچنان در خطر خشک شدن قرار دارد.

فرشاد فتاحی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه تالاب هشیلان به لحاظ قابلیت‌های زیستی و منظر زیست بومی، اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت : وجود ۱۹ حلقه چاه غیر مجاز و تعداد زیاد دیگری چاه مجاز در اطراف این تالاب موجب شده تا باوجود بارندگی‌های مناسب سال زراعی جاری تنها مقداری از این تالاب آبگیری شود.

وی با بیان اینکه بحرانی شدن وضعیت این تالاب به مدیریت بحران استان اعلام شده است اظهار کرد: هرچند که خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در شرایط این تالاب بی تاثیر نیست، ولی یکی از مهمترین خطراتی که هم اکنون این تالاب را در معرض خطر جدی قرار داده است چاه‌های متعدد مجاز و غیرمجاز اطراف آن است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به عدم مدیریت مناسب منابع آبی به ویژه در بحث چاه‌های غیر مجاز در این منطقه یادآور شد: متاسفانه این تالاب در تابستان سال گذشته به طور کامل به دلیل عدم تامین حقابه آن خشک شد و خطر خشک شدن مجدد آن در ماه‌های آینده نیز همچنان وجود دارد.

فتاحی تاکید کرد: متاسفانه در کنار وجود چاه‌های آب بی شمار، کشت محصولات پُرآب از جمله ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، پیاز و چغندر در اطراف این تالاب نیز لطمات جبران ناپذیری بر منابع آب زیرزمینی منطقه وارد سازد.

وی با بیان اینکه عدم تامین حقابه این تالاب باعث شد حتی در فصل زمستان همچنان خشک بماند افزود: تداوم این روند موجب خواهد شد تا این تالاب به سمت خشک شدن کامل رفته و در آینده به یکی از کانون‌های ریزگرد در استان مبدل شود.

فتاحی اضافه کرد: مدیریت منابع استان باید در اسرع وقت نسبت به بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آبی رودخانه‌ها برای امور کشاورزی و چاه‌های مجاز و غیرمجاز که موجب تنش‌های آبی شدید در بیشتر مناطق استان به ویژه تالاب هشیلان، رودخانه‌ها و سراب‌های تامین کننده آب این تالاب شده است تصمیمات جدی اتخاذ کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.