رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی بااشاره به طرح جدید پلیس در برخورد با تخلفات موتور سیکلت‌ها گفت: موتور‌های رسوبی تعیین تکلیف می‌شوند.

سردار محمد باقر سلیمی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی در برنامه صبح و گفتگو درباره برخورد با تخلفات موتور سیکلت موتور‌های رسوبی گفتگوکرد.

سوال: سردار طرح جدید پلیس با برخورد با تخلفات موتور سیکلت موتور‌های رسوبی تعیین تکلیف می‌شوند یک توضیحی می‌دهید لطفاً؟

سردار سلیمی: خوب مستحضرید در کشور ما موتور سیکلت یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد است آخرین آمار‌ها به ما می‌گوید که چیزی حدود ۸/۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور داریم و سهم قابل توجهی از بی نظمی‌های ترافیکی و حوادث رانندگی متاسفانه مربوط به این وسیله نقلیه است حدود ۳۷ درصد جانباختگان در شهر‌های کشور مربوط به موتور سیکلت سواران است و همین تعداد هم مجروحین و مصدومین و معمولاً هم متاسفانه مصدومین حوادث رانندگی موتور سیکلت ضربات شدیدی را دریافت می‌کنند، چون حفاظ لازم و وسیله محافظت کننده‌ای را ندارند هم راننده هم سرنشین دچار صدمات جدی می‌شود و اون دسته‌ای هم که متاسفانه صدمات کشنده دریافت می‌کنند عموماً از ناحیه سرو گردن است بخاطر عدم استفاده از کلاه ایمنی آمار‌های ما می‌گوید که ۸۳ درصد از موتور سیکلت سوارانی که حالا چه راننده و چه سرنشین که متاسفانه جان خودشان را از دست می‌دهند در حوادث رانندگی در اثر شکستگی‌های جمجمه و مهره‌های گردنی است و خونریزی‌های شدید مغزی که همین کلاه ایمنی ساده می‌تواند حداقل تا ۷۵ درصد این ضربات را دفع بکند و این صدمات مهلک را جلوگیری کند همین جا من خواهش می‌کنم که همه عزیزانی که از موتور سیکلت استفاده می‌کنند حتماً کلاه ایمنی را جدی بگیرند و، اما طرحی که پلیس دارد یکی از خلع‌هایی که در این حوزه وجود دارد و در اثر عقب ماندگی یک دوره شاید ۲۰ ساله اتفاق افتاده این است که الان نزدیک به ۹ میلیون از موتور سیکلت‌هایی که عرض کردم در سن مرز فرسودگی قرار دارند یعنی این‌ها بایستی برابر همان قانون هوای پاک و مقررات دیگری که هم دولت و هم شهرداری‌ها را مکلف می‌کرده که به موقع این‌ها را جایگزین کنند و نوسازی بکنند و تبدیل به موتور سیکلت‌های پاک و برقی بکنند و زیر ساختش را فراهم کنند متاسفانه این عقب ماندگی‌ها اتفاق افتاده و به لحاظ تراکمی هم که در شهر‌ها بوده این ابزار و این وسیله بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و اقبال زیادی بهش شده و لذا ما الان نزدیک به ۹ میلیون موتور سیکلت عملاً فرسوده حالا قانون می‌گوید در سن مرز فرسودگی، ولی بیش از ۱۰ سال داریم یک نکته دیگری که باز حائز اهمیت است این است که تصور برخی از شهروندان و خانواده‌های ما این است که مثلاً موتور سیکلت یا دوچرخه وسیله نقلیه محسوب نمی‌شود و نیاز به اقدامات خاصی ندارد مثلاً نیاز به گواهینامه ندارد.

سوال: همین جا یک مکث کنیم خیلی چیز خوبی گفتید برای اینکه گفتگو شکل بگیرد من موتور سیکلت دارم سردار ۶ ماه است خریدم یادش بخیر دوران دبیرستان یک دوست موتور فروش داشتم در دوران دبیرستان ۲۰ سال پیش می‌گفت من ماهی ۵۰۰ تا موتور می‌فروشم سالی ۳۰۰ تا ختمشون را می‌روم واقعاً می‌گفت کارت تحریمشون میاد در مغازه از بس که کلاه نمی‌گذاشتند یک موتوری هم مد شده بود اون موقع‌ها ۷۶ هزار تومان بود موتور براوو این موتور براوو قاتل جوان‌های دهه ۶۰ بود این را بگویم که آقای سردار من الان می‌خواهم گواهینامه بگیرم نمی‌دانم چه کار کنم ما ۶ ماه موتور خریدیم خیلی هم موتور کیف میده بیرون میاریم و خلاف می‌کنیم ما باید راستگو باشیم تا مسئولین راستگو باشند چطوری برویم گواهینامه بگیریم الان؟

سردار سلیمی: الان آموزشگاه‌های رانندگی یعنی تنها مسیری که فعلاً مسیر تعریف شده ظرفیت قانونی است که ایجاد شده عرض کردم این عقب ماندگی‌ها یک دوره ۲۰ ساله‌ای را پشت سر گذاشته آموزشگاه‌های رانندگی ویژه موتور سیکلت در خدمت شما هستند می‌توانید تشریف ببرید ثبت نام کنید دوره‌های آموزشی را ببینید البته آموزش آئین نامه

سوال: یعنی من باید بروم مثل اون دهه ۶۰ که رفتن آئین نامه امتحان دادم بروم دوباره بروم آئین نامه امتحان بدهم برای موتور هم باید یک قانونی بگذاریم من موتورم از این موتور اسکوتر‌ها است من خیلی دیدم زیاد شده از این موتور‌ها ما آزارمان به کسی نمیرسه ما دوست داریم گواهینامه بگیریم و مردم هم دوست دارند، ولی سخت است آسانش کنید.

سردار سلیمی:ممنونیم از حساسیتتان این نشان از عقب ماندگی ۲۰ ساله است ما در سال گذشته با ابتکاری که سردار هادیان فر داشتند یک طرح مقطعی را تحت عنوان صدور گواهینامه آسان که بخشی از فرآیند‌هایی که امکانش بود هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و اون بخش‌ها حذف و یا تجمیع شد و این فرآیند تسهیل شد و بخشی از عزیزان موتور سوار در اون دوره یکی دو ماهه که این طرح اجرایی شد در پایان سال توانستند شرکت کنند این طرح همچنان در دستور کار ما است یعنی دارد هماهنگی‌های آئین نامه‌ای و قانونی اش اتفاق می‌افتد نکته دوم اینکه نرم افزاری تهیه شده و دارد ظرفیت‌های سامانه‌ای و نرم افزاری اش تامین می‌شود که ایشالا عزیزان متقاضی بتوانند بخش قابل توجهی از مراحل ثبت نام و صدور گواهینامه را به صورت غیر حضوری حتی انجام بدهند. این طرح ایشالا در دستور کار ما است جزء یکی از طرح‌هایی است که امسال حتماً ایشالا در صورتی که هماهنگی‌های آن انجام شود و عزیزانی که متولی قانون گذاری هستند همکاری کنند ما عزممان جدی است که این مشکل را حل کنیم اون دسته از عزیزانی که واقعاً موتور سیکلت دارند و از موتور سیکلت استفاده می‌کنند بتوانند از این کانال و از این مسیر بیایند و با یک شرایط تسهیل شده‌ای گواهینامه شان را دریافت کنندسوال: بیمه شخص ثالث هم حتماً باید موتور داشته باشد؟

سردار سلیمی: در این طرحی که عرض کردم خدمتتون هماهنگی لازم هم با بیمه شده و بیمه هم به هر حال بخش‌هایی که مرتبط با هزینه بیمه و جریمه هایش است تخفیفات بسیار خوبی پیش بینی کرده و عرض کردم شرایط تسهیل شده است برای اینکه عزیزان بتوانند به این نتیجه برسند، اما طرح اجرائی و عملیاتی را اگر اجازه بدهید اشاره کنم من عرض کردم ما هم بحث تصادفات و هم بحث بی نظمی‌های ترافیکی و مطالباتی که واقعاً شهروندان دارند و دسته کمی از موتور سیکلت سواران عزیزمان به ویژه در بافت‌های مرکزی شهر‌ها مراعات حال دیگر کاربران ترافیکی عابرین پیاده کسانی که حتی در پیاده رو دارند می‌روند را مراعات نمی‌کنند و به هر حال حوادثی را از این دست داریم روزانه لذا طرح غدیر در مرحله اولش با تمرکز بر اقدامات آموزشی وفرهنگسازی و مشارکت دیگر دستگاه‌ها مثل شهرداری‌ها سازمان‌های حمل و نقل ترافیکی شان به ویژه و طرح موتور یار یعنی موتور سیکلت سوارانی که مرتکب تخلفات حادثه سازی مثل عبور از خط ویژه، عبور از چراغ قرمز، خلاف جهت، عبور از پیاده رو، حمل بار‌های حجیم و طویل، مخدوش کردن پلاک ۶ تخلفی که به هر حال در اولویت وجود دارد همکاران ما موتور سیکلت‌ها متوقف می‌کنند در محل آموزش می‌دهند اون راکب عزیز با مجوزی که از دستگاه قضایی اخذ شده به عنوان همیار پلیس تا یکی دو ساعت مستقر می‌شود با نظرسنجی‌هایی هم که اتفاق افتاد درصد نزدیک به ۱۰۰ درصد این عزیزان این را یک تجربه موفق اعلام کردند و خودشون به صورت عینی تخلفات و رفتار نامتعارف دیگر رانندگان موتور سیکلتی که احیاناً مثلاً از چراغ قرمز عبور می‌کردند یامیدان را خلاف جهت دور می‌زدند و یا خطوط ویژه را تردد می‌کردند می‌بینند و خطراتش را ملموس متوجه می‌شوند و این بازدارندگی خیلی خوبی دارد.

سوال: سردار در ۲۰ ثانیه که وقت داریم جمع بندی بفرمائید؟

سردار سلیمی: من خواهشم این است که عزیزانی که از موتور سیکلت استفاده می‌کنند به هر حال این وسیله در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد امروزه در ترافیک شهری مان خطرات بالقوه‌ای دارد لذا باید الزاماتش مورد توجه قرار بگیرد به ویژه کلاه ایمنی خواهش من این است ۸۳ درصد کشته‌ها ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی است و اینکه بدانند که این‌ها هم راننده هستند و این‌ها هم وسیله شان وسیله نقلیه محسوب می‌شود و قانون همان انتظاری که از یک راننده اتوبوس، راننده سواری، راننده کامیون دارد از راننده موتور سیکلت هم دارد.

سوال: سردار دو سوال داریم یکی اینکه اگر در بزرگراه مدرس یا بزرگراه چمران من تصادف کنم مقصر هستم در هر صورتی ورود من به بزرگراه‌ها ممنوع است؟

سردار سلیمی: از نظر کارشناسی ما در مقاطعی محدودیت تردد داریم در یک مقاطعی صراحتاً آئین نامه سهم تقصیر مشخص کرده و یا ممنوعیت حرکت مثلاً عبور از چراغ قرمز ممنوع است عبور از تونل‌های شهری و تردد موتور سیکلت در بزرگراه‌های شهری در زمانی که شرایط بارندگی و لغزندگی است ممنوع است و سهم تقصیر در تصادفات هم متوجه راننده عزیز موتور سیکلتمان می‌شود.

.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
اینا رو بفروشید بدیم مخابرات .بعدم گل ریزان کنیم یا مخابرات رو معرفی کنیم کمیته امداد یه وقت بر شکست نشه...آخه این بیست تومن مالیات برای چی میگیره از خانگی ها که زنگم اصلن نمیخوره؟؟؟لااقل ده تومن بگیره ۵ تومن بگیره.ولا صدا همه در اومده...درست نیست...پول نون مون رو موندیم ما.
آخرین اخبار