تولید چیپس چوب از بازیافت سرشاخه‌های درختان در مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: سرشاخه‌های ناشی از هرس درختان در مشهد در فرآیندی مجدد مورد استفاده در بخش فضای سبز شهری قرار می‌گیرد.

مسعود رضوی  مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت : این سرشاخه‌ها در مناطق مختلف به کارگاه خاک منتقل و سپس با دستگاه چیپر به قطعات کوچکتر خرد شده و در محل‌های مخصوص و با شرایط خاص ذخیره می‌شود.

او افزود:این ماده ذخیره‌ای با اجرای دوره‌های آبدهی و هوادهی متناوب فراوری می‌شود و محصول نهایی که چیپس چوب نام دارد و منبعی سرشار از مواد آلی و مغذی برای خاک است با ایجاد تخلل در خاک باعث افزایش کیفیت فضای سبز می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به فرآیند بسیار طولانی تشکیل خاک و نقش کلیدی آن به عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده‌های زیستی در حفظ و ماندگاری گیاهان، کار بر روی این ماده ارزشمند برای بهبود و غنی سازی آن در شرایط فعلی امری انکار ناپذیر است.

رضوی بیان کرد: سازمان مپ با استفاده از ظرفیت‌های موجود در اجرای اهداف و برنامه‌های خود، تولید انواع خاک ترکیبی غنی شده با کاربری‌های مختلف (چالکود - روتبال درختان- خاک باغچه - فلاورباکس و المان ها) را صورت داده است.

او تصریح کرد: این محصول مورد استفاده گلخانه داران و شرکت‌های تولیدی گل و گیاه قرار می‌گیرد.

در سال ۱۴۰۱ حدود هزار متر مکعب (۵۰۰ تن) چیپس چوب تولید شد و انتظار میرود با توجه به پذیرش سرشاخه امسال بین هزارو ۲۰۰ تا هزارو ۳۰۰ مترمکعب چیپس چوب تولید شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.