با موج جدید اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بورس به دلیل عبور شاخص کل از سقف تاریخی سال ۹۹، کارشناسان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، به ویژه استفاده از انواع صندوق‌های جدید که در سال ۱۴۰۱ به تنوع آن‌ها افزوده شد را بهترین راهکار برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته و وارد شدن زیان‌های جبران‌ناپذیر به سرمایه افراد می‌دانند.

با عبور شاخص کل بورس از سقف تاریخی سال ۹۹ و بنا بر الگوریتم روانشناسی بازار‌های مالی، واکنش‌های افراد به این روند حرکتی می‌تواند متفاوت باشد. بر این اساس برخی هیجان زده و نگران از عقب ماندن در کسب سود، برخی به دنبال جبران زیان و عده‌ای به دنبال ورود به بازار سرمایه هستند. ورود به بازار سرمایه‌ای که یادآور صف‌های طولانی مقابل کارگزاری‌ها برای دریافت کد بورسی در سال‌ ۹۹ و ماقبل است.

اما تاکید و یادآوری این نکته، که همواره روند شاخص‌ها صعودی نخواهد بود در این ایام بیش از هر زمان دیگر ضروری است؛ موردی که کارشناس بازار سرمایه آقای محمد خبری‌زاده با تایید آن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تجربه‌ای که در سال ۹۹ برای سرمایه‌گذاران شکل گرفت یک موضوع استثنای نبود و ممکن است هر زمان دیگر اتفاقات تلخ رخ دهد. به عبارتی هر اُفتی در بازار سرمایه به سبب ماهیت آن غیرقابل پیشگیری و پیش‌بینی است و این تنها شامل بازار سرمایه ما نمی‌شود. به طور کلی ذات بازار سرمایه در تمام دنیا به همین شکل است و بازاری از ریزش مصون نیست و تضمینی برای عدم ریزش وجود ندارد.

به گفته کارشناسان حالا که هیچ تضمینی برای روند صعودی شاخص‌های بازار سرمایه وجود ندارد نداشتن اطلاعات و مهارت‌های لازم سرمایه‌گذاری در این بازار نیز ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را بیشتر افزایش می‌دهد. نکته‌ای که آقای محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در خصوص آن گفت: افراد اگر وارد بازار‌های مالی شوند که درباره آن اطلاعات کافی ندارند آن بازار می‌تواند به اصطلاح به کوره پول سوزی آن‌ها تبدیل شود.

سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم تکنیک مناسب برای تازه واردان به بازار

برای جلوگیری از تبدیل شدن بازار سرمایه به کوره پول‌سوزی برای افرادی که دانش و زمان کافی ندارند، اما تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند یک مسیر قابل اطمینان پیش‌بینی شده است که در این زمینه آقای غفوری عنوان کرد: به عنوان توصیه به افرادی که زمان، دانش و اطلاعات کافی از بازار سرمایه را ندارند باید گفت می‌توانند روش سرمایه‌گذاری به شکل غیرمستقیم را انتخاب کنند.

روش ورود به شکل غیرمستقیمی که به گفته آقای خبری‌زاده در بازار‌های مالی دنیا نیز به خوبی از آن استقبال شده است. او در ادامه می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاران در بورس‌های دنیا به سبب اینکه تخصصی در سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند به روش غیرمستقیم به بازار‌های سرمایه ورود پیدا می‌کنند.

آقای غفوری نیز در ادامه با تاکید بر روش غیرمستقیم ورود به بورس گفت: در بازار سرمایه تنها سهام را نداریم؛ امروزه حضور صندوق‌ها در این بازار افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری به شکل غیرمستقیم از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری که همواره رئیس سازمان بورس آقای عشقی بر آن تاکید داشته‌ و در  این زمینه در آخرین مصاحبه خود بیان کرد: در سال گذشته توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیگیری شد که این صندوق‌های جدید شامل صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های بخشی، تضمین اصل سرمایه و املاک و مستغلات بود که امسال این صندوق‌ها را توسعه می‌دهیم.

عشقی افزود: یکی از دغدغه‌های جدی افرادی بودند که وارد بازار می‌شدند و به دلیل ناآشنایی، در برابر ریسک‌های جدی قرار می‌گرفتند که با راه‌اندازی صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، سرمایه اصلی سهامداران تضمین می‌شود.

تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع ریسک‌پذیری را پوشش می‌دهد

صندوق‌های سرمایه‌گذاری که آقای غفوری در خصوص آن‌ها می‌گوید: صندوق‌هایی که با توجه به تنوعی که دارند میزان ریسک‌پذیری افراد در درجات مختلف را به خوبی پوشش می‌دهند و افراد می‌توانند از این صندوق‌ها به عنوان راهی برای ورود غیرمستقیم به بازار سرمایه استفاده کنند.

 در این زمینه آقای خبری‌زاده مطرح کرد: بازدهی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری از عملکرد خوب آن‌ها خبر می‌دهد چراکه معمولا این صندوق ها مدیران با مهارت و با دانشی دارند؛ علاوه بر این نکته این صندوق‌ها ریسک‌های نقدشوندگی، ریسک تخصص و ... را نیز پوشش می‌دهند.

طبق آمار اعلامی مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در سال ۱۴۰۱ مجوز فعالیت ۶۵ صندوق سرمایه‌گذاری صادر شد که بدین ترتیب تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه به ۳۸۸ رسیده است. در طی همین مدت ۹۱ مجوز موافقت اصولی، تاسیس و پذیره‌نویسی به متقاضیان ارائه شده است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر در شرف دریافت مجوز فعالیت هستند.

روند صندوق های بازار سرمایه
بنابر آمار‌های اعلامی از سوی سازمان بورس، ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال ۱۴۰۱ به بالاتر از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. صندوق‌هایی که به گفته کارشناسان مسیر مناسبی برای سرمایه‌گذاری به شیوه غیرمستقیم برای افرادی است که علی‌رغم تمایل به فعالیت در بازار سرمایه، اما دانش، زمان و اطاعات کافی در این حوزه را نداشته و استفاده از این صندوق‌ها می‌تواند ریسک‌های مذکور را برای آن‌ها پوشش دهد. صندوق‌هایی که بنابر گفته‌های رئیس سازمان بورس، توسعه و تنوع آنها ادامه‌دار خواهد بود.

لازم به ذکر است این گزارش سیگنال بورسی و توصیه به خرید ،فروش یا هر نوع سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
همین توصیه را برخی با انتخاب سهام عدالت بصورت غیر مستقیم (صندوقهای استانی) انجام دادند که نتیجه آن از دست رفتن بیش از نصف سرمایه و همزمان تعلیق طولانی مدت آنها بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
صندوق های سرمایه گذاری از عرضه های اولیه و نوسان گیری و با اطلاع از وضعیت رشد بازار از طریق ناظر و....تا می تونند سود می کنند که هیچ جایی این سود نیست
خیلی از عرضه های اولیه را ابتدا به این صندوق میدن به جای اینکه به همه برسه اینا که سودشون را کردن به حقیقی ها و مردم عادی می فروشن
حالا شما هم هی تبلیغ این صندوق را بکنید باشگاه خبرنگاران سازمان بورس و ناظر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
لطف کنید دیگه از تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس خودداری کنید، چون واقعاً تهوع آور شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
تا دو روز بازار مثبت میشه اساتیدهم نظر میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
ماهی فرمز که نیستیم.فقط یه که حافظمون ضعیفه.همین
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۳:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
بورس خیلی سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
خود صندوق ها از سایر نمادها تشکیل شده،در نتیجه با ریختن شاخص صندوقها هم میریزند
آخرین اخبار