تمدید قرارداد خرید گاز روسیه از سوی مجارستان

به دنبال بحران انرژی در اروپا به خاطر تحریم‌های روسیه، مجارستان اعلام کرد قرارداد خرید گاز از روسیه را تمدید کرده است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاکنون اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه وضع کرده است که اوج این تحریم‌ها به حوزه انرژی این کشور مربوط می‌شود. با این حال این مسئله به معنای پایبندی تمامی اعضای این اتحادیه به تحریم‌های مسکو نیست. مجارستان یکی از کشور‌های شرق اروپاست که مواضعی متفاوت از دیگر کشور‌های قاره سبز درباره روسیه اتخاذ کرده است.

به گزارش تل تریدر، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان امروز (سه‌شنبه) در جریان سفر خود به مسکو اعلام کرد بوداپست قرارداد خرید گاز با شرکت گازپروم روسیه را تمدید کرد. این قرارداد به مجارستان اجازه می‌دهد تا گاز طبیعی را با حجمی بالاتر از میزان مشخص شده در قرار داد بلند مدت دوجانبه خریداری کند. 

وی تأکید کرد: «الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به من اطمینان خاطر داد خط لوله گازی ترک استریم که روسیه از طریق آن گاز را به مجارستان منتقل می‌کند بدون اختلال به کار خود ادامه خواهد داد.»

سیارتو اضافه کرد: «شرکت نفت و گاز مجارستان موافقت کرده است که هزینه ترانزیت نفت از طریق اوکراین به مجارستان را بپردازد.»

مجارستان همچنین قرارداد‌هایی را با «روس اتم» غول انرژی هسته‌ای روسیه دارد و به همین دلیل در مقابل طرح‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه حوزه انرژی هسته‌ای این کشور ایستادگی کرده است. با این حال لیتوانی به عنوان یکی از کشور‌های اتحادیه اروپا در طرح تحریمی جدید خود با دادن مجوز‌هایی موردی به کشور‌هایی نظیر مجارستان، به دنبال تحریم صنعت هسته‌ای روسیه است. 

«جان مرشایمر» بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است جنگ اوکراین باعث تضاد منافع میان کشور‌های اتحادیه اروپا شده است و کشور‌هایی نظیر مجارستان که سود سرشاری از روابط با مسکو می‌برند حاضر به پیروی از سیاست‌های این اتحادیه نیستند. وی تأکید دارد آینده نهاد‌های بین‌المللی همچون ناتو و اتحادیه اروپا اکنون به دلیل جنگ اوکراین به مخاطره افتاده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۲
اروپای غربی هم محکوم به تسلیم در برابر روسیه و چین هستند .دوران بزن و در رو تمام شد جناب مکرون و شولتس
آخرین اخبار