حجم ذخیره آب سد یامچی اردبیل به ۲۶ میلیون متر مکعب کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: حجم ذخیره آب سد یامچی اردبیل به دلیل کاهش بارندگی به ۲۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

علی حیدری اناری گفت: حجم کل مخزن این سد ۸۲ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۲۶ میلیون مترمکعب آب در پشت سد یامچی ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: پیش‌بینی می‌شود در صورت بارندگی تا پایان شهریور ماه امسال ۱۵ میلیون متر مکعب آب به مخزن این سد اضافه شود، هر چند با افزایش این مقدار آب باز هم در تامین آب آشامیدنی مردم اردبیل با مشکل مواجه خواهیم شد.

حیدری اناری با تاکید بر اینکه تامین آب آشامیدنی مردم مهم‌ترین اولویت شرکت آب منطقه‌ای است، ادامه داد: سد یامچی که با کاربری تامین آب کشاورزی اردبیل احداث شده بود در حال حاضر به اصلی‌ترین منبع تامین آب آشامیدنی مردم اردبیل تبدیل شده است.

افزایش ۱۵ درصدی مصرف آب شرب در اردبیل

او همچنین با اشاره به افزایش مصرف آب آشامیدنی در اردبیل گفت: مصرف آب آشامیدنی در شهر اردبیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به کاهش ۴۰ درصدی سطح بارش‌ها نسبت به بلند مدت در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد کاهش ۲۵ درصدی روان‌آب‌ها و افت شدید ذخایر مخازن سد‌های استان هستیم.

حیدری اناری ترویج استفاده از دانش روز و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف بهینه آب را از سیاست‌های اصلی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد و گفت: با وجود کاهش منابع آب نسبت به سال آبی گذشته شاهد افزایش ۱۲ هزار هکتاری کشت پاییزه در منطقه مغان بودیم که ضروری است کشاورزان مصرف بهینه آب را جدی بگیرند.

وضعیت منابع آب اردبیل، مغان و مشگین‌شهر بحرانی‌تر می‌شود

او بیان کرد: وضعیت منابع آب اردبیل، مشگین‌شهر و منطقه مغان با توجه به وضعیت فعلی رفته رفته بحرانی‌تر خواهد شد و مدیریت مصرف بهینه آب مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از تنش آبی در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تامین آب پایدار و سالم را مهم‌ترین وظیفه این شرکت ذکر کرد و گفت: برای عبور از بحران آبی استان، نیازمند همکاری بیش از پیش مردم و مسئولان ذیربط هستیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.