مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از کاهش حجم ورودی آب سد یامچی به میزان ۳۶ درصد خبر داد.

کاهش ۳۶ درصدی حجم مخزن سد یامچی اردبیلبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عباس جنگی مرنی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: پایش و بازدید انجام یافته از چهارشاخه اصلی ورودی سد یامچی نشان می‌دهد میزان حجم آب ورودی  سد در حدود ۳۶ درصد کاهش یافته است.

او اظهار کرد: میزان بارش در سال زراعی جاری در مقایسه  با پارسال  ۷۶ درصد و نسبت به دراز مدت ۶۹ درصد در دشت اردبیل کاهش یافته که این امر منجر به  کاهش ورودی آب در سد یامچی شده است.

جنگی مرنی تامین آب شرب مطمئن و پایدار را برای مراکز جمعیتی در استان اردبیل از جمله وظایف اصلی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد و گفت: در این سد ضمن برنامه‌ریزی جهت انجام تعمیرات دوره‌ای و عملیات کنترل پایداری و ایمنی، تمهیدات لازم برای پایش کیفی مخزن انجام می‌گیرد.

او ادامه داد: افزایش بی‌رویه مصرف آب، میزان حجم آورد حوضه آبریز و افزایش ذخایر آبی سد را برای روزهای آینده با چالش جدی روبرو ساخته است و ضروری است کشاورزان  در رعایت الگوی کشت و شهروندان اردبیلی هم  در مصرف بهینه آب جدی باشند.

جنگی مرنی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف منابع آب در بخش‌های مختلف تاکید کرد و افزود: توجه مردم استان به برنامه‌های فرهنگ‌سازی در مصرف آب می‌تواند در فصول گرم سال مثمر ثمر واقع شود.

او با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، گفت: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود داشته و این امر نگران‌کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل  با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب افزود: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مشکلات آب شرب و صنعتی برطرف شود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.