دانشمندان یک سیگنال رادیویی تکرارشونده از یک منظومه ستاره‌ای نزدیک را شناسایی کردند.

کشف میدان مغناطیسی یکی از خصوصیات کلیدی توانایی زمین برای میزبانی از حیات  در یک سیاره دیگر در صورت تایید می‌تواند جست و جو برای یافتن حیات بیگانه و فرازمینی در سیارات قابل سکونت دیگر را تقویت کند، اما رسیدن به نتایج قطعی و دقیق در خصوص این که این سیگنال‌های دریافتی واقعا توسط میدان مغناطیسی یک سیاره ایجاد شده اند مستلزم تحقیقات بیشتر است.

میدان مغناطیسی زمین به علت محافظت از این سیاره در برابر تشعشعات زیان‌بار خورشید و کمک به حفظ یک اتمسفر باثبات، نقش مهمی در بقای حیات روی زمین داشته است. به همین علت، دانشمندان بر این گمان هستند که وجود احتمالی حیات فرازمینی ممکن است بستگی به وجود میدان‌های مغناطیسی قوی پیرامون سیارات در منظومه‌های دیگر داشته باشد.

دانشمندان در گذشته میدان‌های مغناطیسی سیارات فراخورشیدی بزرگی در مقیاس سیاره «مشتری» را در تراکنش با ستارگان میزبان آن‌ها  بخشی از فرایند موسوم به «تراکنش‌های مغناطیسی ستاره –سیاره» (SPIs) -مشاهده کرده اند.

با این حال سیارات فراخورشیدی کوچکتر و در مقیاس سیاره زمین سیگنال‌های رادیویی بسیار ضعیف‌تری نسبت به سیارات غول گازی منتشر می‌کنند و این موجب می‌شود که مشاهده و ردگیری خصوصیات مغناطیسی در پیرامون جهان‌های (سیارات) سنگی دشوار باشد.

«سباستین پیندا» از محققان دانشگاه «کلرادو» و همکارانش به مدت سال‌ها مشغول جست و جو برای این نشانه‌های گریزپای حاکی از وجود میدان‌های مغناطیسی در پیرامون سیارات کوچک بوده‌اند. اکنون این محققان شواهد و مدارک بی‌سابقه‌ای از این علائم مغناطیسی ارائه داده‌اند که ممکن است مرتبط با یک میدان مغناطیسی در پیرامون سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین موسوم به YZ Ceti b باشد که در تنها ۱۲ سال نوری با منظومه خورشیدی فاصله دارد.

سیاره YZ Ceti b تنها در مدت دو روز گردش در مدار خود را تکمیل می‌کند که معنی‌اش این است که این سیاره به ستاره میزبان خود بیش از حد نزدیک است که بتواند میزبان حیات باشد. اما این «سال بسیار کوتاه» در این سیاره همچنین موجب می‌شود که این یک مورد منحصر به فرد برای مطالعه تراکنش‌های مغناطیسی ستاره سیاره باشد.

پیندا و همکارانش در جست‌وجوی خود برای این قبیل سیگنال‌ها توجه خود را به سیارات کوچک و با مدت زمانی کوتاه چرخش کلی مداری معطوف کردند چرا که این قبیل سیارات به علت نزدیکی به ستاره میزبان خود ممکن است علائم یا «امضای» مغناطیسی مشهودتری داشته باشند.

دریافت سیگنال رادیویی مکرر از یک سیاره دیگر

در حالی که این سیارات در مدار خود شتابان حرکت می‌کنند، هرگونه میدان مغناطیسی که ممکن است داشته باشند، می‌تواند با میدان مغناطیسی ستاره میزبان آن‌ها تراکنش داشته باشد و این موجب ایجاد الگویی از انفجارات یا موج‌های رادیویی می‌شود که بطور بالقوه می‌تواند روی زمین دیده شود.

محققان اعلام کردند که ممکن است این قبیل علائم را از منظومه ستاره YZ Ceti دیده باشند، اما این مسئله قطعی نیست و این احتمال هم وجود دارد که این سیگنال‌ها یک بخش طبیعی از فعالیت رادیویی ستارگانی مانند YZ Ceti باشد که یک ستاره کوچک سرخ با چرخش آرام که به این معنی است که انتشار این علائم ممکن است هیچ ربطی هم به سیارات پیرامونی آن نداشته باشد.

اما در صورتی که با بررسی‌های بیشتر مشخص شود که این اولین ردیابی یک مورد از تراکنش مغناطیسی ستاره سیاره (SPI) در پیرامون یک سیاره فراخورشیدی اندازه زمین است، این امر می‌تواند به دانشمندان در زمینه جست و جو برای جهان‌های (سیارات) قابل زیستن در پیرامون ستارگان دیگر یاری برساند.

۲۳:۴۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
همین گوشی موبایل که دستمون هست دانش فناوری از فرازمینی ها گرفته شده البته مهندسی معکوس کردند.تو امریکا منطقه ۵۹ جایی هست که حتی فرازمینی ها اونجا نگه می‌دارند بیشتر نمیتونم بگم ایجا جش نیست
۰۵:۱۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
تواین دنیای هوشمند که زندگی میکنیم غیر ممکن است تنها باشیم
آرش بلک
۱۲:۱۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
یچیزواقعیتی بگم.من وقتی خیییلی بچه بودم حدودا۳یا۴ساله،خواب دیدم آسمان پر از بشقاب پرنده های خیییلی بزرگ شده.ازوحشت ازخواب پریدم.بزرگ ک شدم،فهمیدم بشقاب پرندن.همین خوابو ۲۰روزپیش هم دیدم.ازلابلای ابرا، بالای شهر بشقاب پرنده ها چراغاشونو بسمت پایین روشن کرده بودن.حدوداسال۷۲..۷۳من باچشای خودم ۱ جسم کره ای بزرگ و خیلی درخشان روکه معلوم بود نورشو از غروب آفتاب منعکس میکرد،دم غروب دیدم.ک حدودا بعد از۲ساعت تمرکز نگاهم،باسرعت باور نکردنی بسمت آسمان رفت.بچه ها کاملا جدی میگم
مسعود
۲۱:۲۸ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
اگر بگیم بین میلیارد ها ستاره و کهکشان ما تنها هستیم به نظر من جوک گفتیم
سعید
۱۸:۵۵ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
دروغ سازمانهای فضایی که از زمان جنگ سرد تا حالا و مچ همو باز کردنشون کل مساله رو زیر سوال برده و نظریه های زمین تخت که دارن ثابت میشن! و اینکه ابرقدرتها اینهمه هزینه مسایل فضاییشون میکنن نمیان تجاربشونو مفتکی در اختیار بشر قرار بدن!
Ali jj
۰۲:۰۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
نظریه های زمین تخت که دارن ثابت میشن!؟؟؟
شوخی قشنگی بود.
۱۴:۵۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
به طور حتم موجودات زندهء دیگری در کل عالم هستی به طور پراکنده وجود دارند ،نه یکجا نه صد جا بلکه تعداد سیاراتی که قابل سکونت هست خارج از شمارش ماست. شاید انسان نباشند ولی بافت بدنشون از همون سلولهایی هست که انسان رو به وجود اورده. این قضایا در قرآن هم بهش اشاره شده و جای هیچ شکی باقی نذاشته.
ایرانی
۲۳:۰۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
میشه بگید کجای قرآن نوشته موجوداتی دیگر هم در سیارات دیگه خلق کردیم.
۰۰:۳۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
کجای قرآن بهش اشاره شده...؟!
علی
۲۳:۰۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
لزوما وجود حیات به معنی حیات هوشمند نیست. شاید نوعی حیات ابتدایی وجود داشته باشد.
۲۱:۳۶ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
خوشبختانه موجودات دیگری درمنظومه شمسی ومنطغة البروج وکهکشانهای دیگر وجود دارند وچون دید ماوذهن مامحدوداست وباید تقویت شود وبه راحتی پی به راه ها ومحل وجود انها ببریم وازبودن آنها در نزدیکی خود وشناخت اگاهیهای انها شناخت خود از جهان هستی را گسترش دهیم و.........
۱۲:۳۱ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
زمین اصلا گرد نیست خورشید هم پوشتش به ماست
G a
۰۰:۱۲ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
Fvv
۰
۲۳:۱۸ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
من هم چند وقتی هست دارم بهش فکر میکنم تازه مادر زنم خوابش رو هم دیده
مرتضی
۰۱:۱۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
هیچ حیاتی در هستی نیست جز روی زمین چون انرژیه الکترومغناطیسی که از ما موجودات زنده روی زمین به فضا میره برای کل هستی کافیه
منوچهر
۰۸:۵۲ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
منظورت از الکترو مغناطیس یعنی فرکانسی که مغز انسان با فکر کردن میفرسته به کائنات یا بهتر بگم قانون جذب؟
۱۷:۰۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
فرازمینی ها اگر وضع ایران را ببینند سکته میکنند
۱۴:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
سیارات دیگر با جاندارانی ک در آن زندگی می‌کنند قطعا وجود دارند و در آینده ایی نچندان دور با زمینیان هم پیمان میگردند .دانشمندان به زودی ب آن دست میابند
توحی
۲۳:۲۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام .دوست عزیز من با نظر شما موافقم. اصلا آدم خودش صاحب زمین نیست ماها خودمون فضایی هستیم که هزاران سال پیش ماهارو فرستادن اینجا
۲۳:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
ازکجامیدونی
J
۰۰:۱۰ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
به نظر شما دوستان اگه تو سیارات دیگه حیات وجود داشته باشه اونا هم مثل ما ایران خودرو وسایپا دارن
مهرداد
۱۴:۱۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
انسان متاسفانه حتی دانشمنداشم بی دردسر نمیمونن اصلا فرازمینی وجود داشته باشه ما چکارشون داریم
حسین
۱۹:۳۲ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
ما ادما به خودمون رحم نمیکنیم،به بقیه کار نداشته باشیم! ما انسان ها کلن ذات خرابی داریم.همه چیز رو نابود میکنیم.