استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه راه آهن استان با دو پیشنهاد جدید، سرعت بیشتری می‌گیرد و قرار است موضوع دریافت تسهیلات مربوطه در جلسه سران قوا مطرح شود.

قناعت از کریدور ریلی شرق کشور شامل چابهار- زاهدان- زابل - نهبندان – سربیشه- بیرجند- قاین و یونسی به عنوان یکی از موضوعات مهم و مورد توجه دولت سیزدهم یاد کرد و گفت : این خط ریلی در حوزه ترانزیت کالا و تأمین درآمد و امنیت شرق کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه این خط ریلی ارتباط شرق کشور را با مشهد و آسیای میانه برقرار می‌کند، افزود: قطعه بیرجند- قاین- یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر از پروژه راه آهن شرق، یکی از مصوبات سفر اول و دوم رئیس جمهور به استان است که  ۹۰ کیلومتر از این پروژه که بخشی در خراسان جنوبی و بخشی در خراسان رضوی قرار گرفته، دارای پیمانکار است.

استاندار خراسان جنوبی به ورود ۶ شرکت راه سازی و انعقاد قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و کنسرسیوم بانکی اشاره کرد و افزود: سندیکای بانکی در این فاصله با پیگیری‌های انجام گرفته به سرگروهی بانک رفاه هم تشکیل شد.

استاندار به اختلافی که برای تأمین تضمین این تسهیلات بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه بوجود آمده، اشاره و اذعان داشت: بانک‌ها باید این تضمین را تأمین می‌کردند که این موضوع به عنوان مطالبه آن‌ها از دولت مطرح شد و سازمان برنامه و بودجه هم باید تضمین مد نظر را صادر می‌کرد.

قناعت به ابهامات سازمان برنامه و بودجه برای صدور تضمین تسهیلات بیان کرد : در روز‌های پایانی سال گذشته از طریق نهاد ریاست جمهوری پیگیری‌هایی در این زمینه انجام گرفت و در نهایت از طریق معاونت اجرایی رئیس جمهور در همین خصوص خطاب به شخص رئیس جمهور مکاتبه‌ای در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام گرفت.

وی گفت: در این مکاتبه برای حل مشکل پیش آمده دو پیشنهاد به رئیس جمهور ارائه شد.

استاندار افزود : باتوجه به اخذ موافقت هیئت امنای صندوق توسعه ملی با پرداخت این تسهیلات، تضمین سازمان برنامه و بودجه برای اخذ تسهیلات در جلسه سران قوا مطرح و مصوب شود ، عملاً تمام ابهامات در مورد پرداخت این تسهیلات مرتفع می‌شود.

پیشنهاد دوم قناعت این بود که جهت تسریع در روند اجرای قطعه بیرجند- قاین- یونسی پروژه راه آهن، اعتباراتی از محل منابع عمومی و تهاتر نفت تأمین شود.

قناعت با تأکید بر اینکه تلاش بر این است که از این دو مسیر روند اجرای پروژه راه آهن تسریع شود، متذکر شد: این دو پیشنهاد در جلسه سران سه قوه مطرح و امیدواریم مشکل تضمین تسهیلات صندوق توسعه ملی مرتفع و اعتبارات خوبی از محل تهاتر نفت و منابع عمومی هم اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر الان فعال است و پیمانکار پروژه نیز مستقر می‌باشد، گفت: پروژه راه آهن شرق ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سهم استان خراسان جنوبی از این حجم اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار