زخم گردشگران بر تن نوزادان حیات وحش

زنده‌گیری نوزادان حیات وحش در فصل بهار از جمله تخلفات زیست محیطی است که لطمات جبران‌ ناپذیری را به طبیعت و زیست‌بوم وارد می‌کند.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود که تحت حمایت و حفاظت محیط‌بانان به زندگی خود ادامه می‌دهند و بعضی افراد سهوی یا عمدی اقدام به زنده‌گیری می‌کنند.

او افزود: با توجه به اینکه اکنون فصل زاد و ولد حیوانات در مناطق حفاظت شده است لذا گردشگران باید مراقبت کنند که به نوازدان تازه متولد شده آسیبی نرسانند.

حاتمی بیان کرد: گاهی در اطراف جاده‌ها نوزادان حیات وحش مشاهده می‌شوند که توصیه می‌کنیم شهروندان و گردشگران از دست زدن به آن ها خودداری کنند و مراتب را به مأموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در مناطق یا از طریق شماره تماس ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش و یک تالاب از جمله مناطق تحت مدیریت محیط زیست خراسان جنوبی است و ورود به مناطق حفاظت شده در محدوده راه‌ها و جاده‌های اصلی بلامانع بوده اما ورود به هسته مرکزی و امن این مناطق ممنوع است.

او تصریح کرد: برای وارد شدن به مناطق امن تعریف‌ شده در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست اخذ مجوز ویژه از اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان ضروری است و محیط‌بانان از ورود غیرمجاز گردشگران جلوگیری می‌کنند.

حاتمی اظهار کرد: ۱۳ فروردین روز انس با طبیعت فرصت مناسبی است تا درس احترام به طبیعت را به کودکانمان بیاموزیم و رها کردن مواد زائد یکی از آسیب‌های جدی به طبیعت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای مدیریت پسماند و زباله‌ها، مسافران نوروزی و گردشگران با جمع‌آوری زباله در کیسه‌های مخصوص و رساندن آن به مکان‌های ویژه، در پاکیزگی طبیعت، حفظ خاک و آب از آلودگی‌ها نقش موثری ایفا کنند.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: روشن نکردن آتش در طبیعت و پرهیز از شکستن شاخه‌های درختان نیز در جهت حفاظت از محیط زیست همواره توصیه می‌شود.

حاتمی افزود: زیستگاه آهو در منطقه شیخ علی قائنات و تالاب کجی نهبندان بیشترین بازدیدکننده و گردشگر را در بین مناطق تحت حفاظت محیط زیست دارد و یکی از تلاش‌های اصلی محیط‌بانان به خصوص در روز طبیعت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به طبیعت و حیات وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای فروردین پاسگاه‌های محیطبانی و محیط‌بانان استان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و روز طبیعت نیز ضمن رصد تخلفات زیست محیطی در حریم مناطق حفاظت شده و آزاد، آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند.

او ادامه داد: گنجینه تنوع زیستی استان مستقر در اداره کل حفاظت محیط زیست هم از ابتدای فروردین به روی علاقه‌مندان باز است.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار