ارسال ۵۰ نمونه ژن به مرکز بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست

از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰ نمونه ژن از خراسان جنوبی برای نگهداری به مرکز بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در بازدید از موزه تنوع زیستی و مرکز بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست از فعالیت مستمر کارشناسان و محیط بانان این استان در جمع آوری نمونه‌های گونه‌های جانوری برای ذخیره و نگهداری در بانک ژن سازمان خبر داد.

حاتمی گفت: با هدف حفظ و مدیریت ذخایر ژنتیکی حیات وحش و به منظور غنی سازی و ارتقای کمی و کیفی نمونه‌های بانک زیستی استان و ستاد مرکزی از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۵۰ نمونه زیستی از رده‌های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان در استان تهیه و برای نگهداری و ذخیره در بانک نمونه‌های زیستی به سازمان ارسال و یا در حال ارسال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: با افزایش کمی نمونه‌ها و نزدیک‌تر شدن به استاندارد‌های جهانی علاوه بر حفاظت از منابع ژنتیکی حیات وحش می‌توان به دانشجویان و محققین کشور در دسترسی قانونی به منابع ژنتیکی کمک قابل توجهی کرد.

به گفته وی بانک ژن یکی از مراکز مهم نگهداری و ذخیره نمونه‌های ژنتیکی است که با هدف شناخت دقیق گونه‌ها و تنوع زیستی در سازمان راه اندازی شده که با بررسی نمونه‌های ژنتیکی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص گونه‌های زیستی برای شناسایی و حفاظت آن‌ها ارایه کند.

حاتمی افزود: کارشناسان و محیط بانان بانک ژن این اداره کل به صورت مستمر برای جمع آوری نمونه‌های گونه‌های جانوری استان از گونه‌های تلف شده تلاش کرده که با برنامه ریزی‌های لازم فعالیت‌های بانک ژن و ارایه آموزش‌های لازم به رابطین بانک ژن، تعداد نمونه و تنوع ذخایر نمونه‌های بانک ژن استان برای ارسال به بانک ژن سازمان افزایش یافته است.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.