رئیس جمهور بلاروس ضمن اشاره به حفظ سکو‌های استقرار موشک‌های بالستیک گفت در صورت لزوم با بازگشت سلاح‌های اتمی به خاک این کشور موافقت می‌کند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفت که در صورت لزوم برای حفاظت از این کشور، می‌تواند با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره استقرار سلاح‌های هسته‌ای راهبردی در بلاروس به توافق برسد.

به گزارش اسپوتنیک، وی در سخنرانی خود خطاب به مردم بلاروس و قانون‌گذاران این کشور گفت دستور داده است تا سکو‌هایی را که پیش‌تر موشک‌های بالستیک استراتژیک با کلاهک‌های هسته‌ای در آن مستقر بودند، بازسازی کنند.

لوکاشنکو همچنین گفت که اگرچه بلاروس ابزار‌های متعارفی برای مقابله با تجاوزات خارجی دارد، اما مینسک از هر چیزی که در اختیار دارد، از جمله سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، در صورت وجود تهدید علیه موجودیت این کشور استفاده خواهد کرد.

گفتنی است، چندی پیش رئیس جمهور روسیه اعلام کرد تسلیحات هسته‌ای خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد و این اقدام مشابه اقدامات آمریکا در استقرار تسلیحات خود در دیگر کشور‌ها است. در پاسخ، بلاروس در برابر انتقاد تند کشور‌های عضو ناتو با تأیید استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک خود اعلام کرد این تصمیم در پاسخ به سال‌ها فشار غرب و تحریم‌های آن‌ها علیه مینسک و نیز حضور نظامیان ناتو در مرز‌های این کشور انجام شده است.

گفتنی است، پس از امضای پیمان لیسبون در سال ۱۹۹۲، بلاروس در راستای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، تمام کلاهک‌های هسته‌ای قلمرو خود را به روسیه تحویل داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
بلاروس جزو روسیه است
آخرین اخبار