چه چیزی موجب شده تا این مسجد به مسجد سرخ مشهور شود؟

امروزه، بنای ابتدایی مسجد تا حد زیادی تخریب شده و بنای جدید مسجد در دوره سلجوقی و در مجاورت بنای قدیمی ساخته شده‌است که تا امروز نیز پابرجا مانده‌است.

کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این مسجد در کنار مجموعه‌ی مساجد که مسجد انقلاب نامگذاری شده قرار دارد که به عنوان مسجد میدان نیز یاد می‌شود.

نبوی افزود: محراب مسجد و تزئینات آن مربوط به دوران صفویه است که از خطوط مختلف آیات قرآن، طرح‌های اسلیمی و گچ بری‌های مشابه مسجد جامع ساوه استفاده شده است.

منار مسجد سرخ ساوه مربوط به دوره سلجوقی بوده که بروی یک بنای قدیمی ساخته شده است.

حجت الاسلام تهجدی هیئت امنای این مسجد گفت: بکار بردن تزئینات سرخ رنگ و خطوط زیبای کوفی در زیر گنبد خانه، موجب شده است تا نام این مسجد نیز به مسجد سرخ شهرت یابد.

حجت الاسلام مرعشی امام جماعت این مسجد نیز گفت: قدمت و قداست این مسجد در کتب تاریخی ذکر شده است به گونه‌ای که کتابت قرآن و ارسال به ولایات مختلف از همین مسجد سرخ ساوه صورت می‌گرفته است

به گفته ایاز رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه در سال گذشته مبلغ ۱۷۳ میلیون تومان برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی هزینه شده است.

این بنای مقدس در سال ۸۹ در فهرست آثار ملی قرار گرفته و بانگ اذان و برگزاری نماز‌های یومیه در کنار قرائت قرآن و افطاری در ماه مبارک رمضان نشان از سر زندگی این مکان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.