حوزه موشکی در سال ۱۴۰۱ یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد.

در سال ۱۴۰۱ حوزه موشکی یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد. در این سال موشک بالستیک و هوشمند زمین به زمین «رضوان»، موشک کروز برد بلند زمینی «پاوه»، موشک کروز هواپایه «قاصد ۳»، موشک نقطه زن «عاصف»، موشک «صیاد ۴B»، موشک کروز ۲۰۰ کیلومتری «حیدر» و ساخت موشک بالستیک «هایپرسونیک» پیشرفته به نمایش در آمد تا سال ۱۴۰۱ را یکسال ویژه در صنعت موشکی کشور کند.


بیشتربخوانید


در ادامه به صورت مختصر قابلیت‌های برخی از مهمترین موشک‌های بومی رونمایی شده در سال ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

۱- تولید موشک بالستیک علیه اهداف دریایی متحرک با برد ۱۵۰۰ کیلومتر

۱۵ اسفند، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در حاشیه دیدار با سربازان نخبه بیستمین دوره رزم مقدماتی نخبگان وظیفه کشور گفت: ایران به تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت انهدام یگان‌های شناور دریایی متحرک رسیده است.

وی افزود: آزمایش این موشک با موفقیت انجام شده و در حال تولید انبوه است. این موشک بالستیک از فضا با سرعت هشت ماخ و با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر، اهداف در حال حرکت را نقطه زنی می‌کند و ما آن را در اختیار داریم.

۲- پاوه؛ جدیدترین موشک کروز ایران با برد ۱۶۵۰ کیلومتر

۵ اسفند، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موشک کروز جدید با برد ۱۶۵۰ کیلومتر با نام پاوه عملیاتی شد.

جدیدترین موشک کروز ایران

وی با اعلام اینکه «دیگر هیچ موشک غیر نقطه‌زنی نمی‌سازیم»، ادامه داد: الآن با کروزها و پهپادها تهدید برای دشمن را ۳۶۰ درجه کردیم و از هر طرفی قابلیت زدن آن را داریم.

۳- موشک کروز برد بلند «عاصف» سلاح جدید سوخو ۲۴

۱۸ بهمن، در حاشیه رونمایی از پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌نام «عقاب ۴۴»، موشک کروز هوا پایه برد بلند «عاصف» نیز به نمایش درآمد.

موشک کروز برد بلند

این موشک، دارای کلاهکی با قدرت تخریب و انفجار بالاست که می‌تواند استحکامات سنگین را نابود کند. موشک عاصف که تولید متخصصان داخلی است روی جنگنده سوخو ۲۴ نصب می‌شود.

۴- ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک

۱۹ آبان ماه، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته خبر داد که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد.

این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد و از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند. این موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

۵- رونمایی از موشک صیاد ۴B/ افزایش برد باور ۳۷۳ به ۳۰۰ کیلومتر

۱۵ آبان ماه، موشک صیاد ۴B با برد ۳۰۰ کیلومتر با حضور امیر آشتیانی وزیر دفاع و امیر صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد.

موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین مرتبه مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت. در این روز آخرین تست سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ با موشک صیاد ۴B با موفقیت انجام شد و برد این سامانه به ۳۰۰ کیلومتر رسید.

موشک صیاد ۴B

با این حساب، برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک باور نیز از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.

۶- رونمایی از موشک بالستیک «رضوان»

۳۱ شهریور و در مراسم رژه نیروهای مسلح، موشک بالستیک رضوان رونمایی شد.

موشک بالستیک «رضوان»

این موشک بالستیک با سوخت مایع و تک مرحله‌ای بوده که ۱۴۰۰ کیلومتر بُرد دارد، نوع سرجنگی آن نیز جداشونده شدید الانفجار است. موشک رضوان دارای قابلیت پرتاب از انواع سکوهای ثابت و متحرک با دو نوع هدایتِ ضربه سخت و دقتِ اصابت است.

۷- موشک کروز ۲۰۰ کیلومتری حیدر رونمایی شد

۷ خردادماه، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح از یکی از پایگاه‌های سرّی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

رونمایی از موشک کروز ۲۰۰ کیلومتری حیدر

در این بازدید سرلشکر باقری در جریان آخرین توانمندی‌ها در حوزه تولید انواع پهپادهای نظامی، تهاجمی و دوربرد ارتش قرار گرفت. با عملیاتی شدن این پایگاه سری که در عمق صدها متری زمین طراحی و ساخته شده است، جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل شد.

در جریان بازدید سردار باقری از این پایگاه همچنین جدیدترین موشک کروز ارتش جمهوری اسلامی با برد ۲۰۰ کیلومتر به نام موشک کروز حیدر ۲ نیز رونمایی شد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۹ تير ۱۴۰۲
شما را به قران از حرافی، وجفنگ گویی دست بردا ید چون ممکن است بو به گوش اسراززل اتمی برساند ودر چشم به همزدنی همان بلویز را سرمان بیاورد کهدر۱۳۹۶۷ سر مصر بدبخت فلک زده اورد وجهاون را دربهت وحیرت فرو برد
United States of America
رستاد
۱۳:۱۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
میگم که حالا اینقدر در این زمینه قوی شدین، البته به نظرم توهمی بیش نیست، یه مقدار به محیط زیست، که داره کشور رو به نیستی و نابودی پیش میبره توجه کنید . بیمارستان‌ها مملو هستش از انواع بیمارها که از هوای آلوده، آب آلوده، خاک آلوده ،و...، فناوری رو رو نمیشه، همیشه با مهندسی معکوس تولید کرد.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۱:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
خودتحقیر حقیر چقدر امثال شماها پست و فرومایه هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
خوشم اومد خدا قوت.انشالله ی روزی بشنویم که سپاه وضعیت اقتصادی رو هم حل کرده.ب امید اون روز خوب ونزدیک .
خداييش دلم برای بعضیا خیلی میسوزه، این حق این مردم نیست.حقوق ریالی وهزینه ها دلاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
خیلی خوبه ولی بگو مردم هم بیش از اینها بدبخت و فقیر تر شدن چرا فکر تورم و فقر و آسایش مردم نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۴:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
فقط باید گفت ماشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
دستتون درد نکنه خب حالا وقتش نرسیده شما که موشک می سازید و میگید فناوریش را خودمون بدست آوردیم در خصوص خودرو هم کاری فکری یا سایر صنایع .
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۲:۴۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
به امید رونمایی هر چه زودتر هایپر سونیک و پهپادهای هوشمند و انتظامی و نظامی در روز دوازدهم فروردین و رژه نیروهای مسلح کشور عزیز مان که از چشم و گزند بدخواهانه همیشه دور باد و کور شوند آنانی که اینهمه بزرگی و توان و پیشرفت را نتوانند ببینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
خدمات انقلاب اسلامی به کشورمان بی شمار است ، ( پیشرفتهای علمی هوافضا ، هسته ای ، پزشکی ، صنعتی و.....)
این میتواند قابل توجه برخی از کسانی باشد که قبل از انقلاب اسلامی را ندیده اند و اسیر تبلیغات دروغین غرب میشوند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، یعنی در زمان حکومت پهلوی ، پیشرفته ترین موشک که آمریکاییها به ایران داده بودند موشک « تاو » با برد 3000 متر !!! بود ( اشتباه نخواندید فقط 3000 متر ) و ضد تانک بود و کسی اجازه نداشت همان موشک را مهندسی معکوس یا شبیه سازی کند !!!! و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
مطمئنی؟؟ ولی ما زمان جنگ موشک نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
عزیز برادر! بررسی بفرمایید ، خلاف عرض نکردم دو موشک ضد تانک داشتیم به نامهای تاو و مالیوتکا با برد کم که قبلا عرض کردم احتمالا شما در ذهن مبارکتان ، به سلاحهای بزرگتر از 6 متر موشک میگویید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
حالا دیگه تولیدات کالاها را در داخل آنقدر بالاببریم که سکته دلار نزنیم دولت قول داده و وظیفه دارد مثل موشکهای بروز دنیا کالاهای پیشرفته تولید کند و ما ببینیم و پیشرفت را حس کنیم چون مسائل نظامی سری هست ولی در تولید کالاهای مورد نیاز مردم دولت اقتصاد را درست کند اقتصاد قوی مشارکت همگان را میخواهد اگر دولت کاری کند که عده ای در اقتصاد فعالیت کند موفق نمیشود این خانم و آقا را نمیخواهیم چون دکمه پیراهنش را تا آخر نبسته ویا سرمایه گذار خارجی این قوانین را باید قبول کند و پرونده راببین و غیره... پس با اقتصاد خداحافظی کن اقتصاد حتی مثلا توریست نباشد عقب میماند ملت باسواد و قدرتمند یعنی دولت باسواد و قدرتمند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
یه بخش از حرفت مربوط به خودمون میشه که جنس تولید داخل بخریم
وقتی جنس داخلی نخریم خب ورشکسته میشن میرن دیگه
و یه بخش هم مربوط به سازمان های نظارتی و استاندارد که کلا فقط یه حقوق میگیرن ولی نظارتی در کار نیست
و شایدم رشوه میگیرن چشمشون رو میبندن
دلار فقط برای چند ساعت 60 تومن بود
الان هنوز که هنوزه همه اجناس رو با همون دلار 60 تومنی دارن حساب میکنن میدن دست مردم
جنسای ارانی هم نماد بارزش خودرو با رانت و انحصار ببینید چجوری بزرگ شده دولتم حریفش نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
درود بر شما عزیزان
موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۳:۲۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
بنده به عنوان کسی که شاهد بمباران‌های شهرها در دوران جنگ تحمیلی بودم و شاهد بودم هیچ دفاع موثری آن زمان در دسترس پدافند هوایی کشورمان نبود و هواپیماهای بعثی با خیال راحت در آسمان شهرها مانور میدادند!!! الان بالاترین دستاورد کشور را سامانه باور ۳۷۳ یعنی موشکهای صیاد میدانم که موجب افتخار و غرور است.
یک زمانی در برابر هواپیماهای دشمن بی دفاع بودیم و الان پهپاد فوق مدرن گلوبال هاوک آمریکا را فقط با یک شلیک و یک موشک ساقط کردیم.
این افتخار است. این اوج غرور ملی است.
مسئولان نظامی کشور فراتر از انتظار عمل کردند.دست مریزاد. بسیار عالی .
ای کاش مسئولان اقتصادی و فرهنگی کشور هم ، حداقل وظایفشان را انجام داده بودند.
آخرین اخبار