رئیس جمهور اوکراین مسکو را متهم به باجگیری هسته‌ای درباره نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا کرد.

در همان ماه‌های نخست جنگ اوکراین، نیرو‌های روسی با پیشروی در شرق این کشور موفق به کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا متعلق به دوره شوروی سابق، شدند. مسکو سپس طی همه پرسی که در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار کرد، منطقه زاپروژیا را به خاک خود ضمیمه کرد که همین موضوع نگرانی کی یف را درباره تامین انرژی برق خود به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد روسیه اقدام به گروگان گرفتن نیروگاه زاپروژیا کرده است و تا زمانی که آن‌ها این مکان را ترک نکنند نمی‌توان امنیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را تضمین کرد.

زلنسکی در یک پیام ویدئویی که شب گذشته منتشر شد مدسی شد: گروگان نگه داشتن یک نیروگاه هسته‌ای به مدت یک سال به طور قطع بدترین اتفاقی است که تا به حال در تاریخ اروپا و جهان هسته‌ای رخ داده است. ما حضور روسیه در این نیروگاه را به عنوان باجگیری هسته‌ای محکوم می‌کنیم.

رئیس جمهور اوکراین مدعی شد: ابتکارات در مورد بازگرداندن ایمنی و امنیت به زاپروژیا بدون خروج فوری نیرو‌های روسی از نیروگاه محکوم به شکست است.

یک تیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مستقر هستند و بر امنیت آن نظارت می‌کنند. کی یف می‌گوید مسکو از این نیروگاه به عنوان یک سپر برای فعالیت نظامیان خود استفاده می‌کند.

اوکراین و روسیه به طور روزمره یک دیگر را متهم به بمباران سایت زاپروژیا می‌کنند. نگرانی‌ها درباره آسیب به نیروگاه و نشت مواد رادیواکتیو به محیط اطراف اکنون به یکی از دغدغه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل شده است و رافائل گروسی، رئیس آژانس در سفر به کی یف به دنبال راهکاری برای جلوگیری از تقابل نظامی دو طرف در اطراف این نیروگاه بود.

گروسی خواستار ایجاد یک منطقه امن در مجاورت این نیروگاه است. وی به دنبال مذاکره با دو طرف برای رسیدن به یک راهکار در این زمینه است با این حال، گروسی در ماه ژانویه اعلام کرد میاجیگری میان مسکو و کی یف در حال حاضر بسیار دشوار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
همون تمبان بهت بهتر میاد
کت وشلوار بهت نمیاد
Netherlands
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
جناب عروسک خیمه شب بازی روسیه به اندازه کافی بمب اتمی داره و نیازی به گروگان گرفتن نیروگاه اتمی کسی نداره
آخرین اخبار