مقامات لهستانی از دستگیری یک فرد به جرم جاسوسی و ارسال اطلاعات زیرساخت‌های حیاتی به سرویس اطلاعاتی روسیه، خبر دادند.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، کشور‌های غربی به ویژه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام به اتخاذ سیاست‌های خصمانه علیه روسیه کرد‌اند. لهستان یکی از این کشورهاست که با ارسال کمک‌های تسلیحات گسترده به کی‌یف، از اوکراین در نبرد با مسکو حمایت ویژه کرده است. با این حال روابط خصمانه دو طرف تنها به این سطح خلاصه نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ورشو امروز (دوشنبه) اعلام کرد یک شهروند خارجی را به جرم جاسوسی برای روسیه بازداشت کرده است.

دادستان دانسک در شمال لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یافته‌های به‌دست آمده در این پرونده حاکی از آن است که مظنون با به‌دست آوردن و جمع‌آوری اطلاعات درمورد زیرساخت‌های حیاتی در مناطق پومرانیا و کویاوی و نیز ارگان‌های مسئول امنیت، به نفع روسیه جاسوسی کرده است.»

ورشو مدعی است این فرد سپس اطلاعات جمع‌آوری شده حساس را در اختیار سرویس اطلاعاتی روسیه قرار داده است.

این دستگیری پس از آن روی می‌دهد که لهستان از انهدام یک شبکه جاسوسی روسی در این کشور خبر داد که به دنبال جمع‌آوری اطلاعات ریلی و انجام خرابکاری در مسیر راه آهن این کشور که کمک‌های تسلیحاتی غرب را به اوکراین ارسال می‌کرد، خبر داد.

دادستان‌های لهستانی می‌گویند این فرد به دلیل جاسوسی احتمالاً تا سقف ۱۰ سال به حبس محکوم شود.

تاکنون مقامات روسیه نسبت به ادعای جدید مقامات ورشو واکنشی نشان نداده‌اند. با این حال در موارد مشابه پیشین مسکو اتهامات وارده را سیاسی کاری و با هدف روسیه هراسیِ آمریکا و متحدانش تعبیر کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار