رئیس پیشین جزیره تایوان به منظور استقرار صلح در تنگه تایوان امروز به پکن سفر می‌کند.

چین جزیره تایوان را بخشی از سرزمین مادری خود می‌داند و بر بازگشت این جزیره تحت کنترل پکن تاکید دارد. با این حال، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن بر حفظ وضعیت خودمختار تایپه تاکید داشته و با ارسال تسلیحات به این جزیره بر آتش اختلافات می‌دمند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برای نخستین بار از زمان جدایی جزیره تایوان از سلطه چین در سال ۱۹۴۹، رئیس پیشین این جزیره به منظور گفتگو‌های صلح به پکن سفر می‌کند.

ما ینگ جو، رئیس پیشین تایوان که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در این سمت بود قرار است امروز (دوشنبه) در راس یک هیات به پکن سفر کرده و با مقامات چینی درباره صلح و گسترش روابط دو جانبه رایزنی کند.

این سفر همزمان با تشدید تنش‌ها میان چین و جزیره تایوان پس از رزمایش‌های گسترده نظامی پکن در آب‌های نزدیک تایوان و حریم هوایی این جزیره انجام می‌شود. ما ینگ جو در زمان سکانداری ریاست جزیره تایوان در سال ۲۰۱۵ با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سنگاپور دیدار و گفتگو کرده بود.

رئیس پیشین ۷۳ ساله تایوان در جمع خبرنگاران در فرودگاه تایپه گفت: من بسیار خرسندم که در سفر به چین قرار است با دانشجویان گفتگو کرده و با حضور در آرامگاه به اجداد خود در چین ادای احترام کنم.

وی افزود: در کنار ادای احترام به گذشتگان، من دانشجویان تایوانی را به منظور تبادل نظر به چین می‌برم، به این امید که از طریق شور و شوق و تعامل جوانان، فضای پرتنش کنونی در تنگه تایوان را بهبود بخشم و صلح بتواند سریعتر میان دو طرف برقرار شود.

ما ینگ جو یکی از اعضای بلندپایه حزب کومینتاگ، حزب مخالف دولت تایوان است که از طرفداران نزدیکی به چین است. با این حال، دولت تسای اینگ ون، رئیس کنونی تایوان رویکردی غربگرایانه داشته و به دنبال اتحاد با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن از جمله ژاپن است.

برچسب ها: آمریکا ، تایوان ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار