گوگل به تازگی از مجموعهای از ویژگیهای جدید هوش مصنوعی در طیف وسیعی از محصولات خود از جمله Gmail و سایر برنامههای Workspace، Google Docs، Sheets و Slides رونمایی کرد.
ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی در هفتههای آینده در اختیار آزمایشکنندگان مورد اعتماد قرار خواهند گرفت و پس از اصلاح، گوگل میگوید که بهطور عمومی در دسترس خواهند بود.
اگر به نظرتان میرسد که گوگل در تلاش است تا با مایکروسافت و سرمایه گذاری چند میلیاردی آن در/همکاری با OpenAI، توسعه دهندگان ChatGPT و DALL-E ۲ بازی کند، اشتباه نمیکنید.
به گفته نیویورک تایمز، از سال گذشته که ChatGPT راه اندازی شد، این وضعیت در داخل شرکت یک وضعیت «کد قرمز» بوده است، با برنامههایی برای عرضه ۲۰ محصول جدید برای رفع شکاف درک شده.
با این حال، در بیانیههای مطبوعاتی گوگل، این شرکت به سرعت اشاره میکند که در واقع مدتهاست این کار هوش مصنوعی را انجام میدهد. یک پست وبلاگی از اوایل سال جاری، ۹ روش استفاده از هوش مصنوعی در محصولات این شرکت از جمله در جستوجوی گوگل، نقشهها، یوتیوب، جیمیل و البته تبلیغات را فهرست میکند. ویژگیهای هوش مصنوعی موجود آن، مانند Smart Compose و Smart Reply در جیمیل، ظاهرا در حال حاضر به ۳ میلیارد کاربر خدمات میدهد.
در حالی که گوگل تعدادی ویژگی دیگر را اعلام کرد، ادغام هوش مصنوعی مولد با برنامههایی مانند Gmail و Docs است که از همه جالبتر است. با فرض اینکه آزمایش بتا به خوبی انجام شود، احتمالا افراد بسیار بیشتری از آنها استفاده خواهند کرد.
بر اساس اعلام گوگل، ویژگیهای جدید به زودی به شما امکان میدهند پیامها را پیشنویس کنید، به پیامها پاسخ دهید، مکالمات را خلاصه کنید، پیامها را در جیمیل اولویتبندی کنید، ایدهها را ایدهپردازی کنید، کار خود را تصحیح کنید، متن را تولید و در Docs بازنویسی کنید، تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی ایجاد کنید، صدا و ویدیوها در اسلایدها را یادداشت برداری کنید و پسزمینه در Meet ایجاد کنید و در کاربرگنگار راحتتر «از دادههای خام به اطلاعات آماری و تجزیهوتحلیل بروید»؛ اگرچه به نظر میرسد این رباتها به چت ربات جدید هوش مصنوعی Google، Bard متصل نیستند.
در پست وبلاگی که ویژگیهای جدید را اعلام میکند، وولیچ رایت، معاون محصول در Google Workspace، چند مثال خاص ارائه میکند. در Docs او هوش مصنوعی مولد را نشان میدهد که یک پیشنویس تقریبی از یک پست شغلی برای یک نماینده فروش منطقهای ایجاد میکند و در Gmail یک لیست گلولهای کوتاه را به یک ایمیل رسمی تبدیل میکند.
وولیچ رایت در تلاش است که بگوید این ویژگیها به این صورت است که شما با هوش مصنوعی همکاری میکنید، نه اینکه اجازه دهید فقط کار خودش را انجام دهد. به گفته او از آنجایی که خودمان هوش مصنوعی مولد را آزمایش کردهایم، یک چیز واضح است.
هوش مصنوعی جایگزینی برای نبوغ، خلاقیت و هوشمندی افراد واقعی نیست. مطابق با اصول هوش مصنوعی گوگل، هوش مصنوعی مولد برای انجام کارهایی مانند ایجاد اولین پیشنویسهایی است که ویرایش میکنید و کامل میشوند، نه کپی قابل انتشار. شما، کاربر، قرار است کنترل خود را حفظ کنید.
در حالی که این نمونهها جالب هستند و واقعا مفید به نظر میرسند، تنها چیزی که در حال حاضر باید ادامه دهیم، پستهای اعلامیه و ویدیوهای نمایشی خود گوگل است.
این ابزارها هنوز حتی برای آزمایشکنندگان نیز در دسترس نیستند، بنابراین مهم است که با ویژگیهای فهرستشده و مثالهایی که گوگل ارائه میکند با کمی تردید برخورد کنیم.
ما نمیگوییم که از هوش مصنوعی برای تولید متن در دموهایی که وولیچ رایت نشان میدهد، استفاده نشده است، اما آنها میتوانند به راحتی توسط یک کارآموز در بخش بازاریابی به عنوان نمونهای از آنچه گوگل میخواهد، بتواند انجام دهد.
با این حال، گوگل دارای یک بخش تحقیقاتی هوش مصنوعی در کلاس جهانی است و بیش از شش سال است که روی این نوع ویژگیها کار میکند. ممکن است بتواند با موفقیت ابزارهای هوش مصنوعی مولد را در برخی از محبوبترین محصولات خود ادغام و آنها را مفید کند.
منبع: popsci