فیلیپین به دنبال حل اختلافات با پکن در دریای چین جنوبی

مانیل خواستار حل و فصل اختلافات دریایی با چین از طریق دیپلماسی و گفتگو شد.

پکن بارها اعلام کرده مالکیت بخش اعظمی از دریای چین جنوبی برای اوست. با این حال کشور‌های شرق آسیا چنین ادعایی را قبول ندارند و همین موضوع باعث ایجاد مناقشه پیرامون قلمروی دریایی در این گذرگاه استراتژیک شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فیلیپین مناقشات دریایی میان مانیل و پکن درباره دریای چین جنوبی را باعث نگرانی جدی خواند و خواستار حل و فصل اختلافات دو طرف از طریق دیپماسی شد. همچنین مانیل چین را به انجام اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی متهم کرد.

ترزا لازارو، معاون وزیر خارجه فیلیپین در افتتاحیه مذاکرات دو جانبه درباره دریای چین جنوبی گفت: رهبران هر دو کشور بر این موضوع توافق دارند که اختلافات دریایی دو جانبه باید از طریق دیپلماسی و گفتگو حل و فصل گردد و نباید هرگز به تهدید و زور متوسل شد.

وزارت خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای گفت: دو همسایه در این نشست در مورد مواضع خود در مورد یک رای داوری که ادعا‌های چین درباره مالکیت بر تمامی دریای چین جنوبی را بی اعتبار کرد، بحث و رایزنی کردند.

این نشست دو ماه پس از سفر رئیس جمهور فیلیپین به پکن و دیدار او با همتای چینی اش برگزار می‌شود. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در آن زمان از آمادگی پکن برای حل و فصل اختلافات دریایی از طریق گفتگو خبر داده بود.

سان ویدونگ، معاون وزیر خارجه چین نیز که در این نشست ۳ روزه حضور دارد گفت: مسائل مربوط به قلمروی دریایی یکی از مهمترین بخش‌های روابط میان چین و فیلیپین است و نباید نادیده گرفته شود. در سال‌های گذشته به واسطه گفتگو‌های دوستانه، دو کشور توانستند اختلافاتشان را به صورت موثری در مسائل دریایی مدیریت کنند. ما همچنین همکاری و اعتماد متقابل میان خود را ارتقا داده ایم.

آمریکا بر این باور است ظهور چین در شرق آسیا می‌تواند هژمونی این کشور در نظام بین الملل را به چالش بکشد. از این رو، واشنگتن با متحدان آسیایی خود از جمله فیلیپین به دنبال اعمال سیاست مهار علیه پکن است. پیش‌تر مانیل موافقت خود را با استفاده نظامیان آمریکایی از پایگاه‌های این کشور در دریای چین جنوبی اعلام کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار