پکن خواستار حفظ آرامش در روابط با واشنگتن شده و آمریکا را به خویشتن داری دعوت کرد.

چین امروز (دوشنبه) از واشنگتن خواست در موضوع دیده شدن بالون این کشور در آسمان آمریکا خویشتن داری کرده و از تشدید تنش‌ها بپرهیزد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با شروع فعالیت‌های نظامی آمریکا برای یافتن تکه‌های باقی مانده از بالون تحقیقاتی چین که در آسمان این کشور هدف قرار گرفت، پکن از واشنگتن خواست در این موضوع خویشتن داری نشان داده و از تشدید بیشتر تنش میان دو کشور خودداری کند.

ژی فنگ، معاون وزیر خارجه چین در این باره به رسانه‌ها گفت: پکن به شدت مخالف اقدام واشنگتن در یافتن تکه‌های بالون است.

با این حال، نیروی دریایی آمریکا به همراه گارد ساحلی این کشور در حال تلاش برای یافتن بازمانده‌های این بالون در اقیانوس هستند. منابع امنیتی می‌گویند یافتن تکه‌های این بالون و قرار دادن آن‌ها در کنار هم می‌تواند به واشنگتن برای درک میزان قابلیت جاسوسی چین کمک کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز گفت: ما پس از آنکه بالون تحقیقاتی چین دچار انحراف شده و وارد آسمان ایالات متحده شد از این موضوع با خبر شدیم. ورود غیر عمد این بالون به آسمان آمریکا کاملا یک اتفاق تصادفی بود. این حادثه صداقت آمریکا را در حفظ ثبات روابط دو جانبه در شرایط سخت در بوته آزمایش قرار داد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما امیدواریم آمریکا با چین برای مدیریت این موضوع همکاری لازم را داشته و از اشتباه محاسباتی و سوء تفاهم که می‌تواند به اعتماد دوجانبه آسیب وارد کند اجتناب کند. بالون دیگری نیز که در آسمان آمریکای لاتین سرگردان است، به دلیل شرایط نامساعد جوی دچار انحراف از مسیر خود شده است.

روز گذشته ارتش کلمبیا از دیده شدن یک بالون همانند آنچه در آسمان آمریکا دیده شده است، در آسمان خود خبر داد. حضور  بالون چینی بر فراز خاک آمریکا باعث سردی روابط دو کشور و تعویق دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از چین شد. پنتاگون روز جمعه اعلام کرده بود دومین بالون چینی نیز بر فراز آمریکای لاتین ردیابی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
مبارک باشه
آمریکا هم کم کم داره میدان تاخت و تاز میشه
خودش کشوری نیست که شبانه روز اسمانش رو طی نکنه
حالا یه بادکنک باد آورده میخواد حمله کنه به چین
آخرین اخبار