طرح ترسیب کربن از اوایل سال ۱۳۹۴ با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد و با هدف کاهش گرمای زمین و توانمندسازی جوامع محلی در شهرستان لاشار اجرا شده است.

 مسعود ریگی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: منابع طبیعی یکی از ثروت‌های حائز اهمیت برای نسل‌های کنونی و آینده است که نقش بسیار مهمی در تعادل بوم شناختی، درآمدزایی و توسعه روستایی دارد و امروزه به دلایل مختلف از جمله استفاده بی رویه از عرصه‌های طبیعی، باعث نابودی سطوح گسترده‌ای از منابع و شکنندگی عرصه‌های محیط زیست شده است.

وی افزود: تدوین راهبرد‌های حفاظت و بهره برداری پایدار از این منابع به عنوان ضرورتی بنیادی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: طرح ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود و هدف نهایی طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی- اقتصادی برای رسوب کربن در جو است که ترسیب آن با فرایند فتوسنتز و از طریق گیاهان، ساده‌ترین و ارزان‌ترین راهکار ممکن برای کاهش میزان این گاز اتمسفری است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: طرح ترسیب کربن از اوایل سال ۱۳۹۴ با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد و در سه سطح بین المللی با هدف کاهش گرمای زمین، سطح ملی با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و سطح منطقه‌ای با هدف توانمندسازی جوامع محلی در شهرستان لاشار آغاز شد.

ریگی افزود: توسعه و ترویج استفاده از انرژی‌های نو برای پخت و پز و استحمام به منظور کاهش بوته کنی و تخریب مراتع، ارائه آموزش و تسهیلات به زنان، اجرای طرح‌های نهال کاری و هلالی‌های آبخیز از جمله برنامه‌های اجرا شده در شهرستان لاشار است که در این راستا ۲۱۰ هکتار نهالکاری، ۴۸۰ هکتار احداث حلالی آبگیر، اجرای ۱۲۰۰ متر مکعب خشکه چین، آموزش مشاغل خیاطی، فرآوری خرما، سوزندوزی، سکه دوزی و عرق گیری گیاهان دارویی به مدت ۴۳۰۰ ساعت و توزیع ۳۷ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاه‌های شهرستان لاشار اجرا شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.