بازرس ویژه‌ امریکا در امور بازسازی افغانستان:

بیشتر مناطق افغانستان از راه مذاکره به طالبان واگذار شده است

بازرس ویژه‌ امریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد طالبان مقام‌های محلی دولت افغانستان، بزرگان محلی و فرماندهان نیروهای امنیتی افغانستان برای واگذاری مناطق، با طالبان وارد مذاکره شده و توافق کرده‌اند.

بازرس ویژه‌ امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی اعلام کرد فساد دولت اشرف غنی، یکی از عوامل اصلی ازبین رفتن روحیه جنگی در میان نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.

سیگار در این مطلب خود گفت برای سال‌ها «معامله» میان طالبان و رهبران محلی وجود داشته که بیشتر به هدف آتش‌بس، دو طرف وارد معامله می‌شدند.

سیگار گفت پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان، عوامل زیادی سبب ازبین رفتن اراده نیروهای امنیتی برای مبارزه با طالبان شده بود که از این میان، دستمزد پایین، تدارکات ضعیف که سبب کمبود مهمات، آب و غذا شده بود و وجود فرماندهان فاسد که با پیمانکاران همدست می‌شدند تا از قراردادها دزدی کنند، از برجسته‌ترین عوامل آن است.

به بنیاد آنچه در تحقیق سیگار آمده، تمام این موارد از دلایلی بود که سبب شد تا همزمان با گرم بودن گفتگوهای صلح در دوحه، بسیاری از فرمانده‌هان نیروهای امنیتی افغانستان، دلیل کافی برای مبارزه تا نقطه آخر نیابند.

پیش از سقوط کابل، پیش‌روی نظامی طالبان به‌گونه پرسش‌برانگیزی افزایش یافته بود و خیلی از ولایات و ولسوالی‌ها بدون کوچک‌ترین درگیری، سقوط می‌کردند. درپی این پیش‌روی‌ها، سرانجام به تاریخ ١٥ اوت ٢٠٢١ اشرف غنی، رئیس جمهوری وقت افغانستان فرار کرد و کابل برای باری دیگر به دست طالبان افتاد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.