متخصص تغذیه گفت: رژیم غذایی نادرست سبب ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان و مشکلات گوارشی می‌شود.

مریم اژدری متخصص تغذیه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان یزد گفت: رژیم غذایی نادرست سبب ابتلا افراد به مشکلات گوارشی از جمله نفخ، حالت تهوع، بوی بد دهان، یبوست و اسهال می‌شود.

او ادامه داد: احساس سستی، خستگی و خواب آلودگی از دیگر عوارض رژیم غذایی نادرست است همچنین وقتی افراد خیلی سریع لاغر می‌شوند قادر به ثابت نگه داشتن وزن کم شده نیستند.

اژدری با تاکید بر مصرف غذایی حاوی ویتامین و پروتئین تصریح کرد: یکی از نشانه‌های تغذیه نادرست دیر التیام پیدا کردن زخم‌ها است همچنین کمبود ویتامین و پروتئین، ساخت کلاژن که در بهبودی و ترمیم پوست نقش اساسی دارد را با مشکل مواجه می‌کند.

او با اشاره به فواید مصرف میوه‌ها و سبزیجات اظهار داشت: مصرف میوه و سبزیجات تازه علاوه بر بهبود زخم مانع از زود پیر شدن پوست می‌شود همچنین رژیم غذایی ناصحیح سبب پوکی استخوان و کاهش مقاومت استخوان در برابر ضربه می‌شود.

او با تاکید بر سودمند بودن مصرف کلسیم و ویتامین D برای بدن گفت: رژیم غذایی نادرست خطر بروز شکستگی را در قسمت‌های مختلف بدن افزایش می‌دهد همچنین دریافت نکردن منابع کلسیم، ویتامین D و پروتئین در رژیم غذایی با توجه به نیاز فرد سبب کمبود این موارد در بدن می‌شود.

متخصص تغذیه با اشاره به نیاز بدن به همه مواد غذایی بیان کرد: بدن انسان برای داشتن عملکرد مناسب به همه گروه‌های مواد غذایی از جمله چربی، کربوهیدرات ها، پروتئین، الکترولیت‌ها و ... دارد.

او با تاکید بر اهمیت مدیریت متابولیسم در بدن انسان اظهار داشت: در صورتی که تعادل در دریافت این مواد وجود نداشته باشد اغلب بخش‌های بدن از جمله قسمت مدیریت متابولیسم بدن دچار اختلال می‌شود که فرد سریع به اضافه وزن دچار می‌شود که یکی از عوارض رژیم ناصحیح است.

متخصص تغذیه بیان کرد: داشتن ادرار تیره رنگ نشانه کمبود مایعات بدن است و به گفته محققان بدن هر فرد در طول روز به طور متوسط به ۸ لیوان آب نیاز دارد که البته بستگی به نوع فعالیت و تعریق این میزان متفاوت است همچنین ممکن است بیشتر یا کمتر باشد.

اژدری فواید مصرف متعادل مایعات را برشمرد و تصریح کرد: مسئله مهم مصرف مایعات و جلوگیری از خشکی بدن است که به طور معمول از عوارض رژیم‌های غذایی غلط است.

متخصص تغذیه گفت: در صورت تامین نشدن ویتامین گروه B مانند ویتامین B۱۲ و آهن مغر دچار اختلال در عملکرد می‌شود و گاهی امکان انجام فعالیت‌های ساده روزمره و ایجاد تمرکز وجود ندارد.

او اظهار داشت: ارتباط بسیار تنگاتنگی بین مصرف مقدار سبزیجات و میوه‌ها و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد و افرادی که از سبزی‌ها و میوه‌ها در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنند، افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، پانکراس، معده و تخمدان در بدن آن‌ها افزایش می‌یابد.

متخصص تغذیه بیان کرد: رژیم غذایی نادرست سبب تضعیف سیستم ایمنی نیز می‌شود و غذا‌های غنی از ویتامین‌ها مانند میوه، سبزی و غلات سبوس دار و مغزیجات می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

او گفت: اغلب رژیم غذایی ناصحیح با کاهش وزن غیر اصولی و سریع سبب ایجاد سردرد در طول روز می‌شود و گاهی سبب بی خوابی نیز می‌شود که مصرف بیش از حد کافئین و شکر قبل از خواب همچنین کمبود مواد غذایی باعث اختلال در خواب می‌شود.

اژدری اظهار داشت: اکثر رژیم‌های لاغری کالری را محدود می‌کند که سبب کمبود انرژی و قدرت مغز می‌شود که این کمبود باعث استرس، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس در بیشتر افراد می‌شود.

او بیان کرد: رژیم لاغری سبب تغییر در خلق و خو انسان می‌شود همچنین دریافت ناکافی مواد غذایی باعث تغییر هورمون ها، کاهش قند خون، خستگی، ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

متخصص تغذیه تصریح کرد: رژیم غذایی کم کالری سبب ریزش مو و نازک شدن مو می‌شود، زیرا کمبود مواد مغذی باعث اختلال در عملکرد فولیکول‌های مو و گاهی آلوپسی می‌شود.

او گفت: رژیم‌هایی که به مصرف زیاد پروتئین به دلیل داشتن سدیم بالا توصیه می‌شود سبب افزایش دفع کلسیم ادراری می‌شود که تداوم این رژیم خاص بیشتر از سه هفته شرایط از دست دادن کلسیم بدن را فراهم می‌کند و باعث پوکی استخوان می‌شود.

متخصص تغذیه بیان کرد: کاهش وزن سریع در اثر رژیم‌های بسیار کم کالری خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را به دنبال دارد همچنین کمبود ویتامین‌های C, D و E سبب پیری و چروک پوست می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.