مسئول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان گفت: ایجاد مستحدثات از جمله هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ ممنوع است.

علیرضا خواجویی مسئول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه شاه دژ یک قلعه کوهستانی بر فراز کوه صفه اصفهان و دارای حریم مصوب شورای عالی ثبت و حریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است گفت: وزارت میراث فرهنگی در پاسخ صریح به استعلام صدور مجوز برای ساخت هتل ۵ ستاره در حریم شاه دژ با استناد به بند یک ضوابط حریم آثار تاریخی، بر لزوم حفظ کاربری وضعیت موجود در این محدوده تاکید کرده است.


او افزود: همچنین تاسیسات گردشگری، فرهنگی و طبیعی صرفا می‌تواند در چهارچوب ایجاد سایت موزه باستانی شاه دژ، برای نمایش آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان شناسی و با طرح مصوب از وزارت و با نظارت حین اجرا و تایید نهایی در وزارتخانه احداث شود.


مسئول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: به دنبال ثبت عرصه شاه دژ، برای حفاظت از این عرصه تاریخی - طبیعی و جلوگیری از کوهخواری و دخل و تصرفات احتمالی، حریم این قلعه ساسانی با مطالعات میدانی گسترده و مستندات تاریخی ۱۵ آذر سال ۱۴۰۰ در شورای عالی ثبت و حریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تصویب رسید.


خواجویی با تاکید بر اینکه با توجه به ابلاغ حریم و ضوابط آن، تقاضای ایجاد هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ موضوعیت ندارد، اظهار امیدواری کرد: محیط طبیعی تاریخی کوه صفه که همه شهروندان اصفهانی به آن تعلق خاطر دارند، همواره استوار، پایدار و از دخل و تصرفات سوداگرانه محفوظ بماند.

ساخت هتل ۵ ستاره در حریم این دژ تاریخی در عرصه کوه صفه (یکی از آثار طبیعی و شاخص اصفهان)، از اسفند سال ۹۴ آغاز و کلنگ زنی شد، اما در سال ۹۷ ساخت این هتل با پیگیری فعالان محیط زیست با استناد به ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در کوه صفه مطابق با ضوابط طرح تفضیلی متوقف شد.
حالا، اما بنا به گفته برخی کارشناسان میراث فرهنگی بعد از گذشتِ ۴ سال، زمزمه‌هایی در زمینه پیگیری سرمایه گذار این هتل ۵ ستاره، برای گرفتن مجوز ساخت در حریم اثر تاریخی شاه دژ، در عرصه میراث طبیعیِ کوه صفه به گوش می‌رسد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.