آغاز طرح قضایی پیشگیری از جرائم در آستانه سال نو البرز

رئیس کل دادگستری البرز گفت: طرح پیشگیری از وقوع جرم در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان توسط دستگاه قضایی در این استان آغاز شد.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز گفت : چهارشنبه آخر سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان از جمله مناسبت هایی هستند که برای پیشگیری از حوادث تلخ در این ایام به ویژه چهارشنبه آخر سال وظایف متعددی متوجه دستگاه‌های اجرایی است.

او با اشاره به اینکه شناسایی و جمع آوری مواد محترقه، همچنین کنترل اراذل و اوباش برای جلوگیری از سوءاستفاده از این مراسم برای اهداف خاص بخشی از وظایف نیروی انتظامی است،گفت: آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تهیه و پخش برنامه‌های تبیینی توسط صدا و سیما و همچنین اقدامات آموزش و پرورش در توجیه دانش آموزان ضرورت دارد؛ دادگستری کل استان نیز با تعیین کشیک ویژه شب چهارشنبه سوری، طبق روال سال‌های گذشته به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، اقدامات مقتضی را انجام خواهد داد.

رئیس کل دادگستری البرز در ادامه، به فرصت تعطیلات نوروز برای دید و بازدید و مسافرت خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: در تعطیلات نوروز، بحث تامین امنیت کسانی که مبدا یا مقصد سفرشان استان البرز است باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا خاطره ناخوشایندی از تعطیلات پایان سال و نوروز در ذهن مردم و مسافران باقی نماند.

او افزود: پلیس و دستگاه‌های خدمات‌رسان طبق برنامه‌ریزی انجام شده برنامه‌های متعددی در این خصوص دارند و دستگاه قضایی استان نیز طبق روال عادی همه ساله در ایام نوروز در همه حوزه‌های قضایی در دادسراها و محاکم شعب کشیک ویژه تعیین کرده و خدمات‌رسانی را بدون وقفه ادامه خواهد داد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان با روزهای نخستین سال جدید، آن را اتفاقی بسیار فرخنده دانست و متذکر شد: یکی از اقتضائات ماه مبارک رمضان، حفظ شعائر این ماه است و ضرورت دارد با هر نوع مصادیق روزه خواری در ملاء عام برخورد جدی انجام شود و با توجه به مقررات شرعی و قانونی حتی کسی که عذر شرعی دارد نباید تظاهر به روزه خواری کند.

فاضلی هریکندی از تشکیل شعب ویژه رسیدگی برای رسیدگی به جرایم مربوط به تظاهر به روزه خواری در کلیه حوزه های قضایی استان البرز خبر داد و بیان کرد: در این شعب، به جرایم مرتبط در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

او با اشاره به وضعیت آمار و سیمای جرایم استان و ضرورت اولویت بندی کمی و کیفی جرایم، بر اهمیت هم افزایی و همکاری دستگاهها در پیشگیری از جرایم تأکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان البرز در این نشست فرید نجف‌نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز به‌عنوان دبیر جلسه گزارش تفصیلی از مصوبات جلسه قبل با موضوع پیشگیری از تصادفات ارائه کرد.

فاضلی همچنین به ارائه گزارشی از وضعیت آماری جرایم و آسیب‌های اجتماعی استان در بازه زمانی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و همچنین وضعیت آماریِ استان البرز در کشور پرداخت. از جمله موارد مطروحه، بررسی آمار اتهام های پرتکرار در استان البرز و تحلیل آسیب‌ طلاق در مقایسه با سایر استان ها بود.

او در ادامه به آمار مطلوب و کاهشی جرایم و آسیب‌های اجتماعی استان البرز از قبیل سرقت، توهین، ضرب و جرح، کلاهبرداری، تهدید، تخریب، رانندگی بدون پروانه‌ی رسمی ، طلاق اشاره و خاطر نشان کرد: انجام اقدامات مؤثر پیشگیرانه در سال جاری منجر به کاهش قابل توجه جرایم و آسیب‌های اجتماعی شد.

برچسب ها: دادگستری ، ماه رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.