رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورگفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد کل خدمات ثبتی ارائه شده ۱۰۰ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۵۱ خدمت ثبتی است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۱۲ درصدی بودیم.

نشست مشترک میان حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور ارائه گزارشی از اقدامات ثبتی سازمان ثبت اسناد برگزار شد.

حسن بابایی در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات ثبتی سازمان ثبت اسناد، گفت: ثبت اموال و مالکیت به اشکال مختلف جهت حراست از حقوق اشخاص ریشه در اعماق تاریخ و آموزه‌های اسلامی دارد در قرن حاضر به لحاظ تنوع و تکثر اموال و حجم عظیم مراودات مالی مردم و ظهور جرایم پیچیده ملی و بین‌المللی درحوزه اموال لزوم تثبیت مالکیت عمومی اشخاص و ایجاد شفافیت در این حوزه به خوبی قابل درک و به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیاز‌های جامعه بشری ارزیابی می‌شود.
وی افزود: موضوع ثبت اسناد و املاک در ایران پس از ایجاد نظام قانونگذاری مورد توجه قرار گرفت به طوری که اولین قانون ثبت بعد از استقرار مشروطیت در دوره دوم قانونگذاری در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۲۹۰ هجری شمسی به تصویب رسید و در حال حاضر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های اداری و نهاد‌های حاکمیتی با ۴۳۶ واحد ثبتی و بیش از ۱۱ هزار دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق مأموریت اعتباربخشی، تثبیت و حمایت از حقوق مالکیت مشروع و قانونی اشخاص را از طریق صدور اسناد مالکیت، صدور اسناد رسمی، اجرای مفاد اسناد رسمی، ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، ثبت رسمی وقایع ازدواج و طلاق، اجرای کاداستر کشور، ثبت اختراعات و ابتکارات، علائم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی بر عهده دارد و بی‌شک این مأموریت‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی، رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، امنیت ملی و کاهش دعاوی ایفا می‌کند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در بیش از یکصد سال فعالیت این سازمان به لحاظ حجم عظیم و روزافزون خدمات ثبتی در بخش‌های مختلف و آسیب‌های ناشی از شیوه‌های سنتی اداری ضرورت تحول در این سازمان حاکمیتی به روشنی احساس می‌شد لذا این سازمان در سال‌های اخیر کوشیده تا در اجرای تکالیف قانونی تحول در شیوه‌های ناکارآمد و کند را به انگیزه ارتقا اثربخشی خدمات و رضایت مخاطبین، شفاف‌سازی، کاهش مراجعات با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در پرتو سند تحول و تعالی تبدیل کند.
وی درخصوص آمار و عملکرد‌ها در حوزه خدمات ثبتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با مدت مشابه گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد کل خدمات ثبتی ارائه شده ۱۰۰ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۵۱ خدمت ثبتی است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۸۹ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۸۶۱ فقره بوده شاهد رشد ۱۲ درصدی بودیم.
بابایی بیان کرد: جمع کل اسناد مالکیت صادره در ۱۱ ماهه امسال ۳ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۶۹۹ فقره است که در مقایسه با سال گذشته که ۳ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۱۷۰ فقره بوده رشد ۱۱ درصدی را داشته ایم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۱۷ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۹۹۴ سند رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده که در مدت مشابه سال گذشته که ۱۴ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۵۳۲ فقره بوده شاهد رشد ۱۸ درصدی هستیم.
وی در ادامه افزود: در حوزه وصول معوقات بانکی سازمان ثبت اقدامات بسیار خوبی انجام داده و مانع از تشکیل بسیاری از پرونده‌های مالی در دادگستری‌ها شده است به طوری که میزان وصول معوقات بانکی در ۱۱ ماهه سال جاری ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده که مبلغ قابل توجهی است.
بابایی عنوان کرد: ۸ هزار و ۳۱۶ دفتر اسناد رسمی و ۴ هزار و ۶۴۴ دفتر ازدواج و طلاق در کشور مشغول فعالیت هستند که عملکرد خوبی را دارند و درآمد وصولی کل کشور ناشی از فعالیت‌ها در واحد‌های ثبتی ۷۲ هزار و ۸۸۴ میلیاردو ۶۵۵ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۷۵۴ ریال بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۳ درصدی را داشته ایم که ناشی از خدمت رسانی خوب و استقبال مردم از خدمات ثبتی است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: مساحت کل کشور ۱۶۴ میلیون هکتار است که موفق شده ایم در حوزه عرصه‌های ملی ۱۳۴ میلیون هکتار از عرصه‌های ملی که معادل ۹۸ درصد است را تثبیت و منتج به صدور سند کنیم همچنین مساحت عرصه‌های زراعی ۱۸ میلیون هکتار بوده که ۵ میلیون و ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی معادل ۳۰ درصد تثبیت شده است.
بابایی اظهار کرد: در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه که در شهریور ماه ابلاغ شد در فراز ۳ از بند بیست و ششم به اجرای ۱۰۰ درصدی حد نگاری تأکید شده است که این موضوع در دستور کار قرار گرفته شده به طوری که منابع طبیعی را به اتمام رسانده ایم امیدواریم که سایر لایه‌ها لایه‌های شهری و روستایی را نیز به اتمام برسانیم.
وی در ادامه گفت: در بحث قانو ن ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصلاحات بیگانه در حوزه ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی اقدامات بسیار خوبی انجام شده و دستورالعملی که در سال ۹۸ تنظیم شد و توصیه اکید شده است که به هیچ عنوان از اسامی و عناوینی که بیگانه هستند و در فرهنگ ما جایی ندارند استفاده نشود و اسامی که رد می‌شود در یک لیست سیاه قرار میگیرد و به هیچ عنوان از این اسامی استفاد نمی‌شود و گزارشی در این خصوص نداشته ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار