رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از مکانیزه کردن ۱۴ مزرعه پرورش ماهی در راستای سازگاری با مصرف کم آبی وبهبود مصرف آب، خبرداد.

حسین برزگر، گفت: اجرای طرح مکانیزه‌ مزارع پرورش ماهی موجب صرفه جویی میزان مصرف منابع آبی می‌شود که در راستای افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از آب و مدیریت منابع آبی استان طرح مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی از سال ۹۹ در استان در حال اجراست که امسال ۱۴ مزرعه پرورش ماهی مکانیزه شد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در پایان سال ۱۴۰۵ تعداد ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی مکانیزه گردد. 


بیشتر بخوانید


برزگر اضافه کرد: در صورت تحقق طرح طبق برنامه ها، میزان صرفه جویی در آب در مقایسه با روش‌های آبزی پروری سنتی چشمگیر خواهد بود.

برزگر، بیان کرد: تجهیزات مکانیزاسیون در آبزی پروری تجهیزاتی هستند که به وسیله آن‌ها کیفیت آب محیط پرورش را بالا برده تا آب با کیفیت مناسب در اختیار آبزی قرار گیرد و در نتیجه نسبت به تولید ماهی با تراکم و کیفیت نسبتا بالاتر اقدام گردد. در حال حاضر میزان تولید ماهی قزل آلا در یک متر مربع در مزارع پرورش ماهی استان حدودا ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم می‌باشد که می‌توان با استفاده از این تجهیزات این میزان تولید را به حدود ۴۵ تا ۵۰ کیلو گرم و حتی بیشتر نیز رسانید. لازمه عبور از پرورش ماهی سنتی و ورود به پرورش ماهی صنعتی استفاده از همین تجهیزات می‌باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: وزارت جهاد کشاورزی با ارائه تسهیلات مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی را حمایت می‌کند ضمن اینکه هزینه انجام شده جهت مکانیزه کردن مزارع در دوره‌ای کوتاه با افزایش میزان تولید در واحد سطح جبران می‌گردد.

قابل ذکر است: اجرای برنامه سازگاری با کم آبی در ۶ ماهه نخست سال جاری از طریق اجرای آبیاری تحت فشار در سطح ۴۰۰ هکتار، انتقال آب در سطح ۸ کیلومتر، اصلاح الگوی کشت در سطح ۱۴۵۰۰ هکتار، محدود کردن کشت بهاره در سطح ۲۴۷۰ هکتار، کشاورزی حفاظتی در سطح ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار، مدیریت تغذیه در سطح ۲۲ هزار هکتار، توسعه کشت‌های متراکم در سطح ۱۲ هکتار و کشت گل محمدی در سطح ۱۲ هکتار محقق گردیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.