برنامه‌های بلااستفاده را از گوشی خود حذف کنید

برنامه‌های استفاده نشده در تلفن شما می‌توانند آسیب بیشتری نسبت به اشغال فضا برای گوشی به دنبال داشته باشند.

شاید باورش سخت باشد که اپ استور ۱۳ سال پیش، تنها با ۵۰۰ برنامه در آیفون ظاهر شد، اما این تعداد در حال حاضر به حدود ۲ میلیون افزایش یافته است. اگر در مورد روش‌های تعمیر و نگهداری تلفن خود دقیق نباشید، این احتمال وجود دارد که برنامه‌های بیشتری را بیش از آنچه نیاز دارید، استفاده کنید و ممکن است به تلفن هوشمند شما آسیب برساند.

این یک فرصت عالی برای رفتن به سمت گوشی هوشمند خود است (این برای کاربران اندرویدی نیز صدق می‌کند) تا برخی از آن دانلود‌های نادرست دهه گذشته را پاک کنید.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

گزارشی در سال ۲۰۱۸ نشان داد هر فرد به طور متوسط تقریبا ۹ برنامه در روز راه اندازی می‌کند و در طول یک ماه با تقریبا ۳۰ برنامه تعامل دارد. این با مطالعه سال ۲۰۱۵ توسط Nielsen مطابقت دارد که نشان داد کاربران معمولی گوشی‌های هوشمند در طول یک ماه از ۲۷ برنامه استفاده می‌کنند، این بدان معناست که یک فرد معمولی برای استفاده عادی به کمی بیشتر از یک صفحه برنامه نیاز دارد. اما حذف آن‌ها می‌تواند سخت باشد.

مفهوم «احتکار دیجیتال» در این مرحله هنوز عمدتا یک زبان محاوره‌ای است، اما این ایده که مقدار زیادی از برنامه‌ها و داده‌ها ما را از یافتن و استفاده موثر از ابزار‌هایی که واقعا مفید هستند باز می‌دارد، هنگام پیمایش صفحات به صفحه اضافی به طرز دردناکی آشکار می‌شود. دانلود‌ها و مکانیسم زیربنایی برای نگه داشتن آن‌ها در اطراف احتمالا بر توانایی مغز برای ایجاد دلبستگی غیرمنطقی و عاطفی به چیز‌هایی که فکر می‌کنیم ممکن است بعدا به آن‌ها نیاز پیدا کنیم تاثیر می‌گذارد. قطع ارتباط سخت است، اما مزایای ملموسی دارد.

در حالی که پاکسازی برنامه‌هایتان، استفاده و نگاه کردن به گوشی شما را جذاب‌تر می‌کند، می‌تواند آن را ایمن‌تر نیز کند. برنامه‌های قدیمی که دیگر به‌روزرسانی دریافت نمی‌کنند یا مدتی است به‌روزرسانی نشده‌اند، زیرا هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، می‌توانند دارای نقص‌های امنیتی جدی باشند. این‌ها بیشتر موارد لبه هستند، اما تصور کنید که تحمل یک هک به دلیل یک برنامه جلوه‌های صوتی جدید که دانلود کرده‌اید تا دوستانتان را بترسانید، چه حس بدی خواهد داشت.

ببینید واقعا از چه برنامه‌هایی استفاده می‌کنید

توجه داشته باشید برنامه‌ای که دانلود کردید تا با دوربینی که دو سال پیش در تعطیلات گم کرده بودید همگام شود؟ آن برنامه‌ای که به شما نشان می‌دهد اگر پیرمرد بودید چه شکلی می‌شدید که حدود سه دقیقه سرگرم کننده بود و دیگر هرگز از آن استفاده نکردید؟ آن‌ها می‌توانند بروند.

آیفون روشی خودکار برای از بین بردن برنامه‌هایی دارد که وقتی نیاز به آزاد کردن فضای دستگاهتان احساس می‌شود، دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. به تنظیمات > عمومی > ذخیره سازی آیفون بروید، گزینه‌ای به نام «Offload Unused Apps» را در اختیار شما قرار می‌دهد که به طور خودکار برنامه‌هایی را که به طور منظم استفاده نمی‌کنید، حذف می‌کند، اما اسناد و داده‌های همراه آن‌ها را ذخیره می‌کند.

برنامه‌هایی را که فضای ذخیره‌سازی شما را درگیر کرده‌اند، بیابید

برخی از برنامه‌ها به تنهایی فضای زیادی را اشغال می‌کنند؛ به عنوان مثال، بازی‌هایی با گرافیک فانتزی مانند PUBG، می‌توانند فضای ذخیره‌سازی داخلی شما را به اندازه گیگابایت افزایش دهند؛ با این حال، برخی از برنامه‌های کوچکتر با جمع آوری داده‌ها رشد خواهند کرد. برنامه‌های ویرایش عکس، ویدیو و صدا برای این نوع مشکل بدنام هستند، زیرا نسخه‌هایی از رسانه اصلی را در داخل خود ذخیره می‌کنند. سایر برنامه‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی به طور مداوم داده‌های ذخیره‌شده را جمع‌آوری می‌کنند تا زمانی که وارد آن شوید و به‌طور دوره‌ای آن‌ها را پاک کنید.

با رفتن به Settings > General > iPhone Storage نیز اطلاعاتی در مورد میزان فضایی که هر برنامه اشغال کرده است به شما نشان داده می‌شود؛ با کلیک بر روی یک برنامه خاص به شما می‌گوید که چه مقدار فضای ذخیره به خود برنامه اختصاص داده شده است و چه مقدار به اسناد و داده‌هایی که انباشته شده، اختصاص یافته است. با انتخاب «offload app» برنامه حذف می‌شود، اما داده‌ها را نگه دارید تا بتوانید بعدا آن را مجددا نصب کنید و از جایی که آن را متوقف کردید؛ ادامه دهید.

برای کاربران اندروید، روند کمی متفاوت است. سعی کنید به تنظیمات، برنامه‌ها و اعلان‌ها و سپس اطلاعات برنامه بروید تا فهرستی از برنامه‌های خود و اندازه‌های آن‌ها را ببینید.

برنامه‌هایی را که بیشتر شما را ردیابی می‌کنند، حذف کنید

سال ۲۰۰۸ زمان متفاوتی برای کاربران اپلیکیشن بود. اکثر مردم این واقعیت را در نظر نگرفتند که یک برنامه ساده چراغ قوه یا یک شبکه اجتماعی قدرتمند ممکن است تمام تلاش خود را انجام دهد تا شما را ردیابی کند و اطلاعات کافی برای ایجاد یک ربات به سبک Westworld به شکل شما جمع آوری کند. اکنون می‌دانیم که چقدر ساده لوحانه به نظر می‌رسد.

متاسفانه، هیچ راه ساده‌ای برای یافتن نوع برنامه‌های ردیابی در حین ضربه زدن وجود ندارد. با رفتن به صفحه تنظیمات در iOS یک لیست در حال اجرا از تمام برنامه‌هایی که در تلفن خود دارید و نشانگر‌های ساده در مورد اینکه به چه جنبه‌هایی از دستگاه شما می‌توانند دسترسی داشته باشند، به شما ارائه می‌دهد. این تمرین خوبی است که وارد شوید و دسترسی به موقعیت مکانی را غیرفعال کنید، یا حداقل آن را روی «هنگام استفاده از برنامه» تغییر دهید تا از نگه داشتن تب‌ها در مکان شما همیشه جلوگیری شود. نسخه بعدی iOS گزینه‌ای را معرفی کرد که به برنامه اجازه می‌دهد یک بار در حین راه‌اندازی به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد و سپس هر بار از شما اجازه بخواهد؛ و iOS ۱۴.۵ همچنین یک ویژگی کاملا جدید را معرفی کرد که به شما امکان می‌دهد «از برنامه درخواست نکن» برای ردیابی را فعال کنید.

گزینه دیگر این است که به تنظیمات، سپس Privacy و سپس Location Services بروید. در آنجا فهرستی طولانی از برنامه‌ها و سطح مجوز مکان را که به هر کدام اعطا کرده‌اید، در یک مکان خواهید دید.

گوگل قابلیتی را معرفی کرد که به طور خودکار داده‌هایی را که درباره شما جمع آوری می‌کند پس از مدت زمان مشخصی حذف کند. این قابلیتی است که ممکن است بخواهید آن را فعال کنید، حتی اگر شرکت بگوید که کاهش داده‌های شرکت در مورد شما ممکن است بر توانایی آن برای ارائه تبلیغات مرتبط به شما یا نشان دادن پیشنهاد‌هایی برای مشاغل محلی هنگام جستجو تاثیر بگذارد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که از طریق دسکتاپ وارد حساب گوگل خود شوید، روی نماد حساب گوگل خود در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید، سپس حساب خود را مدیریت کنید و در مرحله بعدی به دنبال کنترل‌های فعالیت در قسمت Data & Personaization بگردید.

برای مدیریت برنامه‌ها و موقعیت مکانی خود در گوشی اندرویدی، به تنظیمات سپس مکان و سپس «دسترسی برنامه به مکان» بروید.

منبع: popsci

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار