واشر سر سیلندر یکی از قطعات بسیار مهم در پیشرانه خودرو است

واشر سر سیلندر قطعه‌ای حیاتی در موتور خودرو است که بین بلوک سیلندر و سر سیلندر قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین وظیفهٔ این قطعه آب‌بندی موتور و جلوگیری از خروج سوخت و گاز از سیلندر‌ها و همین‌طور نفوذ آب و روغن به داخل آن است. به‌طورکلی، واشر سر سیلندر وظیفهٔ ایجاد آب‌بندی کامل بین بخش احتراق موتور و سیستم‌های روغن‌کاری و خنک‌کننده را بر عهده دارد تا آب و روغن باهم قاطی نشوند. همچنین این قطعه با قرار گرفتن بین بلوک سیلندر و سر سیلندر، از تماس مستقیم آن‌ها باهم و چسبیدن به هم به دلیل حرارت زیاد جلوگیری می‌کند.


بیشتر بخوانید


جنس واشر سر سیلندر معمولاً از پنبه نسوز (آزبست)، فولاد و مس است تا هم انعطاف‌پذیر باشد و هم بتواند فشار و حرارت را تحمل کند. البته ازآنجایی‌که آزبست یا پنبه نسوز ماده‌ای سمی بوده و برای انسان مضر است، امروزه از آن کمتر در ساخت واشر سر سیلندر استفاده می‌شود و سازندگان بیشتر به واشر‌های مسی روی آورده‌اند. روی واشر سر سیلندر چندین سوراخ بزرگ و کوچک دیده می‌شود که سوراخ‌های بزرگ آن مطابق با سیلندر‌ها قرار می‌گیرند و سوراخ‌های کوچک برای مجاری آب و روغن هستند.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

دلیل اصلی سوختن واشر سر سیلندر داغ شدن بیش‌ازحد موتور خودرو است که این اتفاق ممکن است درنتیجهٔ نقص در یکی از قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کننده رخ دهد. کم شدن آب رادیاتور، ازکارافتادن واترپمپ، خرابی ترموستات، مسدود شدن مجاری عبور آب در موتور، پاره شدن یا پیچ‌خوردگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور، ازکارافتادن فن خنک‌کننده، رسوب گرفتن سیستم خنک‌کننده و عدم استفاده از ضدیخ در فصل تابستان همگی می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و درنتیجه سوختن یا نیم‌سوز شدن واشر سر سیلندر شوند. علاوه بر این، وارد آوردن فشار سنگین و بیش‌ازحد به موتور خصوصاً در فصل گرما نیز می‌تواند سوختن واشر سر سیلندر را به دنبال داشته باشد.

علائم سوختن واشر سر سیلندر

وقتی واشر سر سیلندر در اثر مواردی که گفته شد تغییر شکل می‌دهد یا به‌اصطلاح می‌سوزد، قابلیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهد و در این صورت، و موتور علائمی را از خود نشان می‌دهد. این علائم شامل چرب شدن آب رادیاتور و شیری‌رنگ شدن روغن (در اصل قاطی شدن آب و روغن)، داغ شدن سریع و غیرطبیعی موتور، دیر روشن شدن موتور خصوصاً هنگام سرد بودن، بد کار کردن و لرزیدن موتور، کاهش کشش و توان موتور و خروج دود سفید از اگزوز خواهد بود که آخری نشانۀ وجود بخار آب در دود است.

هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

هزینهٔ تعمیر واشر سر سیلندر بسته به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. همچنین با توجه به تورم شدید در کشورمان و افزایش روزانه قیمت‌ها، به‌طور دقیق نمی‌توان هزینه تعمیر واشر سر سیلندر را مشخص کرد. علاوه بر این، خرابی برخی قطعات جانبی مثل ترموستات، واشر درب سوپاپ و… هم می‌تواند هزینه تعمیر را افزایش دهد. بااین‌حال، هزینه‌های معمول در تعمیر واشر سر سیلندر شامل خرید خود واشر، خرید روغن برای پس از تعویض واشر، تعویض فیلتر روغن، هزینه تراشکاری سر سیلندر (در موارد شدیدتر) و اجرت مکانیک می‌شود. در حال حاضر، قیمت خود واشر سر سیلندر از حدود ۱۵۰ هزار تومان برای پراید آغاز شده و تا حدود ۵۰۰ هزار تومان برای موتور‌های TU۵ پژو، EF۷ خانواده سمند و KM۴ رنو L۹۰ بالا می‌رود. البته قیمت این واشر حتی در یک مدل خودرو مثل پراید هم بسته به کیفیت و برند سازنده می‌تواند متفاوت باشد.

منبع: پدال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
ازبابت خبر و اطلاع رسانی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
ازبابت خبر و اطلاع رسانی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
خدا لعنتشون کنه تولید کنندهای که جنسهای آشغال تحویل مردم میدن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۵۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
عیبی که ب راحتی می‌تونه رفع بشه ولی خودروساز نمی‌خواد این اتفاق بیفته چون داره قطعه ی بنجل ب درد نخورش رو ب قیمت دلار میفروشه و بیچاره مصرف کننده که باید ماشین ایرانی سوار شه ب قیمت جهانی ماشینای آمریکایی و ژاپنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
طراحی اشتباه.حرارت بیش از حد موتور.جنس اشغال در ماشین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
دلیل اصلی سوختن واشر سرسیلندر تکنولوژی زمان بوق ماشین ایرانی هستش همین چرا تویوتا 13 سال کار من واشر نمیزنه ولی پژو پارس 3.5 سال کار من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
خوب بود خود ایران خودرو واسه اطمینان مردم راجع به متور xu7 و نمونه رفع ایراد شده xu7p حرف می‌زد تا خیالمون راحت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
ظاهرا نگارنده از قیمتها بی خبر است.
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۲۱:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
علائم سوختن واشر دوبار در متن اومده، نویسنده خودش هم نخونده ظاهرا