مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت : ۶۰ درصد جامعه هدف در استان کرمانشاه از نظر ابتلا به دو سرطان شایع مورد غربالگری قرار گرفتند.

سارا شاه‌آبادی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: غربالگری سه سرطان اعم از روده بزرگ، پستان و دهانه رحم تحت عنوان برنامه غربالگری سرطان‌ها و خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در خانه‌های سلامت، پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت استان کرمانشاه انجام می‌شود.

وی افزود: در این راستا زنان ۳۰ تا ۷۰ سال از نظر ابتلا به سرطان پستان مورد غربالگری قرار می‌گیرند و موارد مشکوک برای ارائه خدمات تخصصی به پزشک متخصص ارجاع می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: زنان ۳۰ تا ۶۰ سال از نظر ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم غربالگری می‌شوند و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع خواهند شد.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ نیز برای افراد ۵۰ تا ۷۰ سال انجام می‌شود که در صورت مثبت شدن تست فیت، افراد برای دریافت خدمات تخصصی به پزشک گوارش یا داخلی ارجاع خواهند یافت.

وی با تاکید بر اهمیت تشخیص به موقع سرطان‌ها، افزود: میزان مرگ و میر در سرطان سینه کم و در عین حال به راحتی در مراحل اولیه قابل درمان است برهمین اساس انتظار می‌رود که زنان سالانه برای انجام این نوع غربالگری به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت استان کرمانشاه مراجعه کنند.

شاه‌آبادی تصریح کرد: ۵۰ درصد جامعه هدف مورد غربالگری سرطان سینه قرار گرفتند که منجر به شناسایی ۲۰۹ مورد جدید شد همچنین ۶۰ درصد زنان ۳۰ تا ۶۰ سال مورد غربالگری سرطان سرویکس قرار گرفتند که منجر به شناسایی ۲۰ مورد جدید سرطان شد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: ۶۰ درصد افراد ۵۰ تا ۷۰ سال تحت غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفتند و در نهایت ۷۹ بیمار شناسایی شد.

شاه‌آبادی با بیان اینکه افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان باید در انجام غربالگری دقت بیشتری داشته باشند، خاطرنشان کرد: افراد مذکور از بیماری خود مطلع نبودند که بسیاری از آن‌ها با تشخیص به موقع تحت درمان قطعی قرار گرفتند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه عنوان کرد: استقبال مردم استان کرمانشاه از طرح‌های غربالگری خوب است تنها درصد اندکی به دلیل عدم آگاهی از اهمیت تشخیص زور هنگام سرطان‌ها از مراجعه به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی امتناع می‌کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.