نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: از جمله مشکلات امروز کشور، انقطاع دانشگاه از عرصه حکمرانی است و لازم است دانشگاه به مسیر اصلی خود باز گردد.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس، امشب در همایش ملی برای آینده که در مجتمع درمانی آموزشی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد اظهار داشت: جنبش دانشجویی، جنبش نرم افزاری دانشگاه، نهاد‌های پژوهشی و اندیشه ورزی برآمده از ضمیر دانشگاه، اندیشکده‌ها، پارک علم و فناوری و همه باید بسیج شوند و دانشگاه را به مدار اصلی خود بازگردانند. دانشگاه باید خود را برای مواجهه با سخت‌ترین مسائل پیچیده حاکمیتی آماده کند و باید برای تشکیل گروه‌های متخصص چند رشته‌ای در خصوص مسائل و مشکلات جامعه چابک شود.

وی افزود: دانشگاه نباید منتظر باشد تا از او دعوت کنند یا پروپوزال تهیه کند یا پیش پرداخت بخواهد، دانشگاه باید مدعی‌العموم باشد، از مطالبه‌گری شروع کند، پژوهش کرده و قوایش را بسیج و یارگیری کند. از جمله مشکلات امروز کشور، انقطاع دانشگاه از عرصه حکمرانی است و دانشگاه، خود را از مدیریت صنعت و تولید محتوا برای سیاست صنعتی، نگه می‌دارد.

ایزدخواه تصریح کرد: چرا همیشه در مجلس می‌شنویم که تورم ناشی از نقدینگی است، پس دولت باید نقدینگی را کم کند، تسهیلات تکلیفی داده نشود، دولت هزینه‌هایش را کاهش دهد، ارز ترجیحی حذف و نرخ بنزین و نرخ نان آزاد شود، چرا مدام همین نسخه گفته و پیچیده می‌شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز کشور صنعتی نیست، کیک اقتصاد کوچک است و به همین دلیل هم مسائل نقدینگی به اقتصاد شوک می‌دهد. اقتصاد ایران بر مدار تولید نیست و تولید هم قلب تپنده اقتصاد نیست. در عرصه‌های تولید و به گونه‌های مختلف، خام فروشی می‌کنیم. تولید به معنای این که عوامل اقتصادی بتواند ارزش افزوده ایجاد کند، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصادی و از میان بیش از ۲۰ مکتب اقتصادی دنیا، سال‌ها است که به اقتصاد «کینزی» و «نئوکینزی» تکیه کرده‌ایم. هنوز سیاست‌مداران به این نتیجه نرسیده‌اند که دیگر نسخه‌های اقتصادی هم می‌تواند در اداره کشور نقش‌آفرین باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسئله ارز یک مسئله صرفا اقتصادی نیست. سوداگری حاکم بر اقتصاد، انتظارات تورمی، تعاملات جهانی، وجود زمینه‌های قدرت در اقتصاد سیاسی و ... در این زمینه تاثیر بسزایی دارد. یک تیم تخصصی چند وجهی می‌خواهد که به چنین موضوعی رسیدگی کند.

ایزدخواه افزود: اموال کشور را حراج می‌کنیم برای آن که مشکل فعلی دولت را حل کنیم. آیا مردم حال حاضر و آیندگان در این اموال کشور نقشی ندارند؟ اگر رویکرد مردمی‌سازی است، قبل از مولدسازی باید گروه‌های توانمند مردمی ایجاد یا تقویت شود و واگذاری‌ها هم قبل از دلال‌ها و خصولتی‌ها، به خود مردم برسد.

وی عنوان کرد: اینکه افزایش نقدینگی منجر به تورم می‌شود در بسیاری از کشور‌ها نقض شده است، نقدینگی به خودی خود تورم درست نمی‌کند بلکه آن نقدینگی که به تولید منتهی نشود تورم درست می‌کند. به هیچ وجه نمی‌توان بازار را رها کرد که خودش تنظیم شود، حمایت‌ها هم گاه راه به جایی نبرده است، ایران خودرو و سایپا چندین سال از سوی دولت حمایت شد، اما هنوز هم این شرکت‌ها می‌گویند که ورشکسته هستیم و نیاز به حمایت داریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: نهاد‌های پژوهشی برآمده از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و اندیشکده‌ها باید بسیج شوند و دانشگاه را به مسیر اصلی خود بازگردانند. دانشگاه باید مدعی‌العموم باشد. از مطالبه‌گری شروع کند و کم کم قوای خود را بسیج کند و تلاش کند یارگیری کند و در عرصه‌های مختلف حاکمیتی مانند مجلس ورود پیدا کند.

ایزدخواه در پاسخ به پرسشی درباره برخورد‌هایی که پس از اغتشاشات اخیر با برخی از اساتید دانشگاه‌ها صورت گرفت خاطرنشان کرد: هر چه میزان اندیشه‌ورزی و تضارب آرا بیشتر شود، قدرت تحمل‌ها افزایش پیدا می‌کند. فضای اندیشه‌ورزی و کرسی‌های اندیشه‌ورزی به اجماع و اقناع کمک می‌کند. ابزار‌ها باید در دانشگاه‌ها فراهم می‌شد.

وی تاکید کرد: کرسی‌های آزاداندیشی باید تشکیل می‌شد که اساتید مطالب خود را بگویند. علم که فقط پاس کردن دروس نیست. دانش آموخته دانشگاه‌ها باید در آینده نظریه‌پرداز کشور باشد. دانشگاه‌ها محل تضارب آرا و بحث‌های نظری با حفظ شئونات است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مولدسازی را به عنوان یک طرح بزرگ روی میز حاکمیت ذکر و بیان کرد: کشور تجربه‌ای در گذشته به نام خصوصی‌سازی دارد، ۱۵ سال از خصوصی‌سازی در کشور می‌گذرد، ده‌ها شرکت به بخش خصوصی واگذار شدند، انحرافات از این بخش استخراج شده و دیوان محاسبات نیز گزارش‌های پی در پی در این زمینه داشته است.

ایزدخواه اضافه کرد: به نظر می‌رسد کشورمان در خصوصی‌سازی شکست خورده است، اما نمی‌توانیم با استناد به یک پشتوانه علمی متقن که براساس مطالعات دانشگاهی در زمینه خصوصی‌سازی گردآوری شده باشد، این موضوع را در مجلس اثبات کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.