استاندار آذربایجان شرقی گفت: توسعه روابط و مبادلات تجاری با گرجستان به خاطر دسترسی به اروپا و کشور‌های مشترک المنافع یکی از اولویت‌های استان است.

آقای عابدین خرّم در دیدار با سفیر ایران در گرجستان با تشریح برخی از ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی در حوزه‌هایی مانند تولید فولاد، قطعه‌سازی و تولید خودرو‌های تجاری، کشت گلخانه‌ای، محصولات غذایی، لوازم خانگی و شهرک‌های صنعتی تخصصی گفت: آذربایجان شرقی در بسیاری از صنایع تولیدی جزو استان‌های برتر کشور است و می‌تواند نیاز‌های عمده بازار‌های منطقه و کشور‌های همسایه را تامین کند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی بخش خصوصی توانمندی دارد افزود: تبریز گذشته درخشانی در حوزه تجارت و بازرگانی دارد و اگر بتوانیم بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و بخش دولتی نیز موانع را رفع کند شاهد تحول اساسی در حوزه ارتباطات خارجی خواهیم بود.

استاندار با اشاره به توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف و آمادگی بخش خصوصی برای عرضه محصولات تولیدی خود در بازار‌های منطقه و کشور‌های همسایه گفت: تاکید دولت بر همسایه محوری در مراودات خارجی فرصتی برای جبران کاستی‌های گذشته در این زمینه است.

وی تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ایران به گرجستان از طریق ارمنستان را یکی از ضرورت‌های توسعه روابط با این کشور برشمرد و افزود: فعال شدن این مسیر به عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری می‌تواند ارتباط بازرگانان ۲ کشور را تسهیل کرده و زمینه‌ساز ارتباطات گسترده بعدی باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان هم با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان در سال گذشته میلادی بی‌سابقه بود افزود: پیش‌بینی می‌کنیم طی امسال هم با کمک استان‌های مرزی بتوانیم این حجم را به نحو چشمگیری افزایش دهیم.

آقای ادیب با اشاره به جایگاه جغرافیای سیاسی جمهوری گرجستان و برخی مزیت‌ها از جمله تعرفه‌های آزاد ترجیحی و وجود گذرگاه های ترانزیتی در این کشور گفت: گرجستان می‌تواند یکی از اهداف بسیار خوب برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشورمان باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی به ویژه در صنایع خودروسازی، الکتریکی و فولاد ادامه داد: در حوزه کشت گلخانه‌ای هم این استان و منطقه آزاد ارس توانمندی خوبی دارند و با توجه به وجود منابع غنی آب در گرجستان، کشت فراسرزمینی یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری در این کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.