حجت الاسلام اژه‌ای در نشست با تولیدکنندگان و کارآفرینان استان مرکزی گفت: از فعالان اقتصادی برای ارائه راه‌حل‌های مدنظر کمک می‌طلبیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در نشست با تولیدکنندگان و کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان استان مرکزی گفت: در قوه قضاییه به صورت مجدانه مصمم هستیم از فعالان اقتصادی و فعالیت‌های سالم اقتصادی، به صورت همه‌جانبه حمایت کنیم؛ بر همین اساس از شما فعالان اقتصادی برای ارائه راه‌حل‌های مدنظر کمک می‌طلبیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: با ارزش‌ترین سرمایه هر بخشی، نیروی انسانی آن بخش است که متأسفانه بعضاً در مدیریت‌های دستگاه‌ها برخی امور به افرادی سپرده می‌شود که با وجود آنکه انسان‌های خوبی هستند، اما کارآمدی لازم را ندارند.

او اضافه کرد: از سویی دیگر، گاهی نقطه‌ضعف‌هایی در یک انسان شایسته و کارآمد پیدا می‌شود؛ حال سوال این است که آیا به واسطه این ضعف‌ها باید این نیروی شایسته و کارآمد را از حیز انتفاع ساقط کرد؟ آیا این نیروی انسانی کارآمد و شایسته، سرمایه ملی محسوب نمی‌شود؟ شایسته‌سالاری باید به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد و صرف کلام و لفظ در این مقوله، فایده‌ای ندارد.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: اگر یک انسان شایسته‌ای لغزشی پیدا کرد، باید در همان حد لغزش، با او برخورد کرد و چنانچه این لغزش از جانب او جبران شد نیز باید این جبران مافات مورد لحاظ قرار گیرد.

او ادامه داد: علی‌ایحال باید در این خصوص و نگاه موجود در این رابطه تجدیدنظر صورت گیرد؛ ما خیلی از افراد شایسته را از اول تا حالا از دست داده‌ایم و اگر این تجدیدنظر صورت نگیرد، باز هم افراد شایسته‌ای را از دست می‌دهیم؛ باید بررسی کنیم فردی که می‌خواهد مسئولیتی را بپذیرد چه میزان توانایی و شایستگی دارد و آیا می‌توان نقطه‌ضعف‌های احتمالی او را اصلاح کرد؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای عنوان کرد: باید نسبت به مقوله دخالت‌دادن مردم در امور، به‌خصوص امور مرتبط با زندگی روزمره مردم، یک بازتعریف داشته باشیم؛ بدون تردید انقلاب ما یک انقلاب مردمی است و به واسطه حضور مردم بسیاری از مشکلات رفع و بسیاری از خطرات دفع شده‌اند.

او گفت: وقتی در قوه قضاییه می‌خواهیم بخشنامه‌ای را در خصوص یک قشر خاص صادر کنیم؛ اگر می‌گوییم نظر مردم برای ما اهمیت دارد، باید قبل از صدور بخشنامه، آن قشر خاص را از کاری که می‌خواهیم انجام دهیم مطلع سازیم و نظرات آن‌ها را استماع کنیم؛ یک وجه مهم احترام به مردم، همین مقوله است

رئیس دستگاه قضا عنوان کرد: در قوه قضاییه به دنبال آن هستیم تا تمهیداتی را فراهم آوریم که مسائل و مشکلات هر قشر و صنف به وسیله افراد خبره و دلسوز همان قشر و صنف حل و فصل شود و این قبیل موضوعات تا حد امکان به دادگاه کشیده نشوند؛ من در همین راستا حاضرم چنانچه مجوزی لازم باشد را ارائه دهیم.

آیت الله دری نجف‌آبادی نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی هم پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه گفت: از اقدامات خردمندانه قوه قضاییه به ویژه در جریان حوادث اخیر بسیار سپاسگزارم.

آیت الله دری نجف‌آبادی با اشاره به عفو معیاری اخیر گفت: امیدواریم این عفو کریمانه که یادآور عفو‌های کریمانه پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) در صدر اسلام است، موجب حصول برکات فراوانی برای نظام اسلامی شود.

او با بیان اینکه تقاضای ما این است که قوه قضاییه با صلابت و استقلال و قدرت و خردمندانه و حکیمانه کار‌ها را به پیش ببرد، گفت: دغدغه‌های مردم و فعالان اقتصادی در خصوص مسائل مالی و معیشتی، دغدغه‌های به حق و قابل اعتنائی است و مسئولان قوای سه‌گانه باید تدابیر ویژه‌ای در خصوص حل این مشکلات داشته باشند و جلوی فرصت‌طلبی‌ها، سوءاستفاده‌گری‌ها، کم‌کاری‌ها و برخی موضع‌گیری‌های اشتباه را بگیرند.

«مخلص‌الائمه» استاندار استان مرکزی هم گفت: علی‌رغم افزایش جمعیت استان مرکزی با کاهش نیروی کار برای شرکت‌های صنعتی مواجه هستیم که باید برای رفع این چالش، راهکار مقتضی را به اجرا دربیاوریم.

در ادامه، مدیر یکی از شرکت‌های آلومینیومی استان مرکزی با اشاره به غیرقانونی بودن واردات محصولاتی که دارای نمونه داخلی هستند، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تولیدات شرکت ما به سبب واردات بی‌رویه محصولات مشابه، متوقف شده است.

مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان مرکزی هم در این جلسه به بیان مطالبی در باب دانش فنی نهاد‌های مسئول صدور مجوزها، قوانین بانک‌ها در ارائه تسهیلات و بدعهدی خردیداران دولتی در خرید محصولات شرکت‌های خصوصی پرداخت.

نماینده شرکت‌های صنعتی و فعالان اقتصادی استان مرکزی نیز با بیان این نکته که نرخ بیکاری در این استان نزدیک به صفر است، خواستار ایجاد یک رویه قانونی و صحیح برای تصمیمات ستاد تنظیم بازار شد.
مدیر یکی از معادن استان مرکزی نیز ضمن قدردانی از پیگیری‌های رئیس کل دادگستری استان مرکزی برای حل مشکلات معادن این استان، خواستار مساعدت و همکاری نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف برای اجرای پروژه‌های معدنی در استان مرکزی شد.

یکی از فعالان بخش کشاورزی استان مرکزی نیز به ذکر مصادیقی از تضییع حقوق کشاورزان توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف پرداخت و گفت: ما خواستار آن هستیم که به عنوان نماینده کشاورزان استان مرکزی، جلسات ماهیانه‌ای را با مسئولان استانداری برای حل و فصل چالش‌های این قشر محترم و زحمتکش داشته باشیم.

یکی دیگر از فعالان بخش حمل و نقل استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات جاده‌ای این استان، در خصوص مالیات‌ها، عوارض‌ها، تعرفه‌ها و نرخ‌گذاری‌های بلیت‌های وسایل حمل و نقل عمومی، مطالبی را بیان کرد.

مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید برق و انرژی نیز در این جلسه با بیان اینکه مجموعه وی تا امروز یک دلار دولتی هم دریافت نکرده است، گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات را می‌توان صرفا با تسریع در انجام کار‌ها و بدون تحمیل هزینه به دولت، حل و فصل کرد.

همچنین در این جلسه، نماینده اداره صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل یکی از شرکت‌های سازنده رنگ و مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان مرکزی، به بیان مشکلات و مسائل مدنظر خود پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.