کشاورزان انگلیسی با مشکلات فراوانی روبرو هستند که از آن جمله می‌توان به مهم‌ترین این مشکلات، یعنی گرم شدن زمین و خشکسالی پی در پی اشاره کرد.

پیامد‌های موج گرمای تابستان گذشته انگلیس همچنان پابرجاست، خشکسالی سبب کاهش ذخیره‌ی آب شده و این بار تامین موادغذایی را با مشکل روبرو کرده است.

براساس گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، اندرو بِلِنکایرون، کشاورز انگلیسی در این خصوص گفت: با وجود اینکه سطح آب پشت سد در این هنگام از سال بسیار پایین‌تر از معمول است ما ناچاریم سطح زیرکشت محصول را برای آبیاری در فصل کاشت و داشت آینده تا ۲۵ درصد کاهش بدهیم.

او در ادامه گفت: هزینه‌ی تولید تقریبا پرشتاب رو به افزایش است؛ این چالش برای همه وجود دارد و بسیاری از کسب و کار‌ها باید این هزینه‌ی مازاد را متحمل شوند و نمی‌توانند خطر کنند! از این رو ما حقیقتا از خرده فروشی‌ها می‌خواهیم دست کم هزینه‌ی تولید و کمی سود به ما بپردازد تا بتوانیم دوام بیاوریم و مشوقی برای تولید مواد غذایی در انگلیس داشته باشیم.

 بدی شرایط آب و هوایی در خارج از انگلیس هم تامین مواد غذایی را از مسیر واردات با اخلال روبرو کرده، به گونه‌ای که فروشگاه‌های میوه و تره بار دارند صیفی جات همچون خیار و گوجه فرنگی را جیره بندی می‌فروشند.

 ترزا کوفی، وزیر محیط زیست انگلیس در این خصوص اعلام کرد خیلی مهم است که اطمینان پیدا کنیم تخصص گرایی در این کشور مغتنم شمرده می‌شود. بسیاری از مردم دیگر لزوما به گونه‌های کلم و گوجه فرنگی توجه نمی‌کنند.

دولت انگلیس می‌گوید زنجیره‌ی تامین مواد غذایی در این کشور بسیار محکم و استوار است و از این قابلیت هم برخوردار است که با اخلال در زنجیره کنار بیاید! اما کشاورزان می‌گویند اوضاع بدتر از این حرف هاست.

 عوامل متعددی در پس این مسائل و مشکلات وجود دارد؛ کشاورزان با کمبود نیروی کار روبرو هستند؛ بهای انرژی بسیار بالاست و پدیده‌ی تغییرات آب وهوایی هم اثر خودش را دارد و ناآرامی‌های سیاسی جهان هم سمت دیگر ماجراست. اما آنچه که روشن‌تر از هر زمان دیگری پیداست آن است که در جریان نابسامانی‌ها بویژه پیامد‌های جنگ در اوکراین و زنجیره تامین کووید، امنیت غذایی هرگز مهم‌تر از هم اکنون نبوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد گرامی نژاد
۱۹:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
وضع خرابه امسال تا بیست و پنج سال دیگه
آخرین اخبار