متخصص طب اورژانس گفت: از طریق مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و دریافت ویتامین D، شکستگی اعضای بدن انسان بهبود می‌یابد.

عظیمی متخصص طب اورژانس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: نکته مهم در همه شکستگی ها، کوفتگی ها، دررفتگی‌ها و کشیدگی‌ها این است که روی عضو را تا ۷۲ ساعت کیسه یخ قرار دهند به طوری که نیم ساعت یخ قرار دهند و دوباره بردارند و این کار را تا ۷۲ ساعت تکرار کرده که به بهبود التهاب و تورم آن کمک می‌کند.

او بیان کرد: برخی موارد که به عروق و اعصاب فشار می‌آورد اگر فرد دچار شکستگی کودک باشد، عروق آسیب می‌بیند و آن عضو دچار نکروز می‌شود و ممکن است عضو قطع شود.

متخصص طب اورژانس با اشاره به آسیب عروق و اعصاب در بعضی شکستگی‌ها گفت: درد غیر قابل توصیف، کبودی شدید و گزگز محل شکستگی در عضو نیز نشانه آسیب عروق و اعصاب آن عضو است.

عظیمی بیان کرد: در مواردی که عروق و اعصاب محل شکستگی آسیب ببیند، پایین‌تر محل شکستگی نبض حس نمی‌شود که نشانه تحت فشار بودن عروق است و سریع باید به پزشک مراجعه شود.

او با اشاره به انواع درمان شکستگی گفت: درمان‌های متعدد شامل آتل‌ها و مچ بند‌های آماده، گچ گیری و پلاتین برای درمان شکستگی استفاده می‌شود.

عظیمی گفت: در هنگام شکستگی استخوان، بدن نیز خود فرآیند ترمیم را طی می‌کند البته بعضی از شکستگی‌ها مانند برخی اندم‌ها و استخوان‌های همچنین مفصل، استخوان‌های مچ پا و دست که حساس هستند ممکن است در صورت مراجعه نکردن به پزشک در صورت بهبود دچار عارضه می‌شود.

او با اشاره به خاص بودن برخی استخوان‌ها ادامه داد: در مواردی که شکستگی در استخوان خاصی اتفاق می‌افتد، به محض بهبود به دلیل حرکت دوباره استخوان جوش نمی‌خورد یا زمانی که به استخوان خون نمی‌رسد کبود و نکروز شود.

متخصص طب اورژانس بیان کرد: عوامل موثر در جوش خوردن استخوان هنگام شکستگی شامل دیابت، کم کاری تیروئید، سوء تغذیه، افزایش سن، مصرف نیکوتین و الکل است.

او با اشاره به ضرر سیگار برای استخوان گفت: افراد سیگاری هنگام شکستگی استخوان سیگار کشیدن را قطع یا کم کنند همچنین الکل مصرف نکنند.

متخصص طب اورژانس با تاکید بر مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم برای بهبود شکستگی استخوان تأکید کرد: افرادی که دچار شکستگی می‌شوند، مواد مغذی مانند شیر، لبنیات، تخم مرغ و سبزیجات تازه مانند اسفناج که منابع غنی از کلسیم هستند، مصرف کنند.

او با تاکید بر نیاز بدن به ویتامین D برای بهبود شکستگی استخوان افزود: مصرف ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن انسان نیاز است که باید از طریق مصرف شیر، لبنیات و دریافت آفتاب برای بدن تامین شود.

این متخصص تصریح کرد: در حال حاضر که در منازل افراد با کمبود آفتاب مواجه هستند اگر از طریق آفتاب نتوانستند ویتامین D بدن خود را تامین کنند مکمل‌های این ویتامین را استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار