ابوالفضل باقری فرد در دیدار با مدیران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: رکن اساسی توسعه هر کشوری، نیروی انسانی آن است و اعضای هیئت علمی مهمترین محور در این راستا به شمار میروند، در نتیجه توجه به وضعیت رفاهی اساتید، وظیفه اصلی وزارت بهداشت است.
وی افزود: دو حوزه علوم پایه و بالینی در کنار هم برای ما حائز اهمیت هستند و تلاش خود را برای همسانسازی حقوق اعضای هیئت علمی انجام دادیم.
وی از تشکیل ستاد رفاهی اعضای هیئت علمی در وزارت بهداشت خبر داد و افزود: تمام سعی ما این است در راستای تکریم اساتید، وضعیت رفاهی آنها ارتقاء یابد.
باقری فرد با اشاره به تغییر درآمد گروه دستیاری نسبت به سالهای گذشته، اظهار کرد: دستیاران نقش مهمی در بیمارستانها ایفا میکنند و ما در نظر داریم تا حقوقی معادل حقوق یک پزشک عمومی به همراه مزایا به دستیاران پرداخت شود.
وی بیان کرد: متاسفانه یک سری آییننامه و ضوابط غیر کارشناسانه در کاهش انگیزه اساتید مؤثر است که باید هر سال این قوانین مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: امسال، اولین سالی است که تعداد صندلی خالی در رشتههای مورد نیاز مثل بیهوشی، عفونی، داخلی و طب اورژانس کاهش یافته است و در ظرفیت بومی، پذیرش افراد بر اساس تعداد تخصصهای مورد نیاز مناطق مختلف کشور انجام میگیرد. همچنین در مورد فوق تخصص، فرایند پذیرش بر اساس مصاحبه ساختارمند انجام و ظرفیت امسال ۴۰۷ نفر تعیین شد.
وی تصریح کرد: برای اولین بار در سال جاری تربیت فلوشیب به دانشگاهها واگذار و ظرفیت برای این گروه، ۵۰۰ نفر اعلام شد.
او با تاکید بر توسعه کمی و کیفی در کنار هم، افزود: با توجه به اینکه کیفیت آموزش پزشکی برای ما بسیار حائز اهمیت است، از دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقاضا کردیم تا وضعیت زیر ساختها، منابع و فضاهای آموزشی لازم سایر دانشگاهها برای افزایش ظرفیت پذیرش در رشتههای پزشکی را بررسی و مستندات را ارائه کنند؛ چراکه افزایش ظرفیت به حفظ کیفیت آموزشی بستگی دارد.
باقریفرد با اشاره به این نکته که کیفیت آموزش پزشکی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش است، افزود: ایران در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی پیشرو و از سایر کشورها بینیاز است.
بازبینی آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی، اخذ مجوز برای جذب ۳ هزار عضو هیئت علمی، نهایی شدن تشکیلات وزارت بهداشت و واگذاری ماموریت برگزاری آزمونهای جامع علوم پایه، فلوشیب و ارتقاء و دورههای مهارتی به دانشگاههای کلان مناطق از دیگر نکاتی بود که معاون آموزشی وزیر بهداشت در این نشست به آن اشاره کرد.
باقریفرد گفت: دانشگاهها باید مرکز تحول باشند و بسیاری از وظایف آموزشی به آنها واگذار شود، چون صلاحیت انجام این کار را دارند؛ البته تفویض مسئولیت به دانشگاهها بر اساس رتبهبندی صورت پذیرد.