یک باب خانه واجد ارزش تاریخی به همراه دو خانه دوران پهلوی در جنوب میدان نقش جهان اصفهان تخریب و به پارکینگ خودرو تبدیل شده است.

لیلا پهلوان زاده کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به تخریب سه خانه تاریخی در جنوب میدان نقش جهان و جنوب غربی مسجد جامع عباسی افزود:خانه ستاره دار متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی با وسعت ۸۰۰ تا هزار مترمربع و دو خانه کوچک دوران پهلوی هر کدام با وسعت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مترمربع تخریب شده‌اند.


او افزود: چندین بار به میراث فرهنگی اعلام کردیم که در جنوب میدان نقش جهان، تعداد خانه‌هایی که باید ستاره دار اعلام می‌شد بسیار بیشتر از تعدادی است که اعلام کرده اید.
این کارشناس میراث‌فرهنگی یادآور شد: جبهه شمالی خانه بزرگتر که متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی است شامل یک تالار و دو اتاق طرفین است که تخریب نشده، اما جبهه غربی آن به همراه یک اتاق از اتاق‌های جبهه شمالی به طور کامل تخریب شده است.


به گفته پهلوان‌زاده تخریب این سه خانه تاریخی و مهم جوار میدان نقش جهان برای ایجاد پارکینگ و زمینی با وسعت هزار و ۱۰۰ مترمربع با افزایش قیمت، بیشتر به یک رانت بزرگ می‌ماند.
او ادامه داد: خانه‌های تاریخی با قیمت کم از مالکان خریداری شده و بنا به صحبت شفاهی با مجوز‌هایی که احتمالا مالک توانسته از میراث فرهنگی و شهرداری بگیرد آن‌ها را تخریب و به زمین بکر، متری حدود صد میلیون تومان تبدیل کند.


او گفت: این سوال مطرح است که آیا مالک از مراجع ذی صلاح و کمیسیون ماده ۵ استان مصوبه تغییر کاربری از مسکونی به پارکینگ را گرفته یا این کار هم نظیر مجوز تخریب با لابی گری همراه بوده است.
این کارشناس گفت: جالب است که اهالی محل از همین حالا این فضای مملو از خاک که هنوز برای پارکینگ آماده سازی کامل نشده است را به عنوان پارکینگ به مراجعان معرفی می‌کنند.


پهلوان زاده اظهار کرد: شاید متاسفانه ما نتوانیم در خصوص دو خانه‌ای که ستاره دار نیستند صحبتی کنیم، اما می‌خواهیم ببینم چگونه میراث فرهنگی تشخیص داده حیاط خانه ستاره دار و اتاق‌های ضلع غربی آن تاریخی نیست و اینکه چرا اجازه داده شده که یکی از اتاق‌های ضلع شمالی تخریب شود تا راه پارکینگ باز شود.

او تصریح کرد: وقتی خانه‌ای ستاره دار و واجد ارزش تاریخی اعلام می‌شود اجازه تخریب بازسازی و نوسازی داده نمی‌شود و فقط اجازه مرمت طبق الگوی اصلی را دارند یا اگر قرار است تبدیل به فضا‌های گردشگری مثل اقامتگاه سنتی یا بوم‌گردی شود باید با توجه به طرحی که به کالبد اصلی لطمه نزند و با الگوی پیشین مطابقت داشته باشد اجرا شود.


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در پاسخ به سوالی در این زمینه به این جمله اکتفا کرد که: «از طرف میراث فرهنگی مجوز نداشتند».
شهرداری منطقه ۳ هم فعلا پاسخی نداده است.

میدان نقش جهان ۸ بهمن سال ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران و اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ به‌عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو رسید.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.