رئیس جمهور آمریکا امروز میزبان کشور‌های اروپای شرقی عضو سازمان ناتو خواهد بود.

همزمان با نزدیک شدن به بیست و چهارم فوریه، نخستین سالگرد آغاز جنگ اوکراین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد با رهبران کشور‌های شرق اروپای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درباره حمایت از کی یف گفتگو کند. این در حالی است که چین به دنبال گسترش روابط با روسیه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن که پس از سفر غیرمنتظره به کی یف در روز دوشنبه، میزبان روسای کشور‌های عضو ناتو در لهستان بود، می‌گوید "تهاجم روسیه به اوکراین آزمونی برای تمامی جهان است. در این میان، واشنگتن و متحدانش حمایت خود از دموکراسی را نشان دادند. "

بایدن با رد اظهارات پوتین درباره تلاش غرب برای نابودی روسیه مدعی شد: مسکو با اقداماتی همچون هدف قرار دادن غیرنظامیان در حال انجام جنایت علیه بشریت است.

امروز قرار است بایدن با رهبران گروه بخارست ۹ دیدار کند. این گروه شامل کشور‌های جبهه شرقی اروپا می‌شود که عضو سازمان ناتو هستند. این کشور‌ها پس از جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این نهاد نظامی پیوستند.

در سوی مقابل، چین که از زمان آغاز جنگ اوکراین مواضع بی طرفانه‌ای اتخاذ کرده بود هیات بلندپایه دیپلماتیکی را به ریاست وزیر خارجه خود به مسکو فرستاده است. منابع محلی پیش بینی کرده اند شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه سخنرانی را درباره "گفتگو‌های صلح" ایراد کند.

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کانال شخصی خود در تگرام نوشت: جنگ فعلی کاملا بی دلیل و اقدامی جنایتکارانه از سوی روسیه علیه اوکراین است. اروپایی‌ها و جهان دموکراتیک باید با پاکسازی تمامی سرزمین‌های اوکراین از روس‌های اشغالگر و ایجاد ضمانت امنیتی بلندمدت برای کشور ما به این جنگ پایان بخشند.

کی یف مدعی است پوتین سودای تشکیل اتحاد جماهیر شوروی را در سر می‌پروراند و پس از تصرف اوکراین نوبت سایر کشور‌های اروپایی خواهد رسید. با این حال، جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان با رد چنین ادعاهایی، روسیه را قدرتی رو به افول می‌داند که توانایی تصرف سایر کشور‌های اروپایی را ندارد.

با این وجود، مرشایمر و هنری کسینجر، وزیر خارجه رئالیست پیشین آمریکا گسترش ناتو به مرز‌های روسیه و به خطر افتادن امنیت ملی این کشور را عامل اصلی بروز جنگ اوکراین می‌دانند و بر این باورند اوکراین باید به کشوری بی طرف میان شرق و غرب تبدیل شده و سودای پیوستن به سازمان ناتو را برای همیشه به فراموشی بسپارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار