وزیر صمت گفت: ناترازی زنجیره تولید باعث شده که تولید برای تولید کننده تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد.

آقای سید رضا فاطمی امین  در همایش پیشران اقتصادی  گفت: شاخص های کلان اقتصادی را زمانی که مرور می کنیم، روند مطلوبی را طی می کنند. به طور مثال در صادرات ۱۰ ماه امسال  نسبت به سال گذشته ۱۷.۱۰ درصد وصادرات غیر نفتی ۱۷.۷ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: واردات ۱۶.۹ درصد بوده است که ۱۶ درصد کالاهای واسطه ای مانند مواد اولیه باعث رشد تولیدشده است و منهای ۸ درصد کالای مصرفی بوده است که این نشان می دهد واردات به نفع تولید تغییر کرده است.

فاطمی گفت: آماری که‌ بانک مرکزی داده است در بخش ماشین آلات ۱۵ درصد رشده داشته ایم که در ۸ سال گذشته بی سابقه بوده است.

او گفت: رشد اقتصادی که مرکز آمار در ۶ ماه اول در بخش صنعت اعلام کرده است، ۴.۹ درصد رشد داشته ایم که این رشد باعث ایجاد شغل در بخش صنعت کشاورزی و خدمات بوده و در بخش صنعت ۸ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است.

او گفت: در قالب شاخص های کلان وضعیت اقتصادی خوبی داریم، اما بسیاری از مسائل حل نشده که ریشه اصلی آن بهم ریختگی در نهاده ها وسازه ها بوده است که نتیجه آن ناترازی مصرف خانوار بوده که هزینه و درآمد خانوارها را بهم ریخته است.

فاطمی امین گفت : علی رغم رشد اقتصادی اندک، اما تورم بالا منجر به کاهش قدرت خرید شده است و عده ای به وضع بهتر رسیده  و عده زیادی وضع اقتصادی‌شان بهم ریخته است.

او گفت: ناترازی زنجیره تولید ایجاد شده که برای تولید کننده تولید صرفه اقتصادی ندارد. از این رو باید توزیع تولید را در شهرهای مختلف به صورت کاملا عاد لانه و مناسب صورت گیرد تا شاهد ایجاد یک روند تولیدی بدون بهره اقتصادی نباشیم و ما نقشه راهی را طراحی کرده ایم که توزیع مناسب باشد.

فاطمی امین گفت: بر صادرات باید به سه دلیل متمرکز شویم دلیل اول آن است که اگر می‌خواهیم کالای وارد کنیم نیاز به ارز داریم، بنابراین باید صادر کنیم تا نیاز ارزی تامین شود. دلیل دوم در صحنه بین اللملی باید کالای تولید کنیم نه کمتر کشوری در این حوزه ورود کرده تا هم در باعث تقویت تولید و هم‌ در حوزه صادرات بتوانیم نقش آفرینی پر رنگی داشته باشیم.
دلیل سوم آن است که  نباید کاهش قدرت خرید داشته باشیم  چرا که این موضوع زمینه ساز محدودیت در تولید و اشتغال می شود و صادرات در اینجا می تواند بخش تولید را لوکوموتیو های ناترازی ها خارج کند.

وزیر صمت گفت: ما باید نوآوری در مدیریت داشته باشیم و از این طریق بتوانیم فناوری را مدیریت و انتقال دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
بله درسته. در این چرخه، تولید باید در اولویت باشه. حتی تا جایی که دولت از جیب خود قدرت خرید مردم رو افزایش بده تا تولید رونق و اشتغال پایدار باشه. و صادرات. ولی برعکس عمل میکنیم. انتظار داریم تولید کننده قدرت خرید مردم رو افزایش بده.
آخرین اخبار