فاز یک پروژۀ تعیین محور گردشگری قلاع «دختر» و «اردشیر» و کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) اجرا می‌شود.

زینب نیک‌نفس، کارشناس مرمت و احیای بنا‌های تاریخی و فعال اجتماعی در خصوص پروژۀ تعیین محور گردشگری قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر و کوه‌های صاحب‌الزمان که قرار است با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان و گروه‌های مردمی انجام شود، گفت: به منظور حفظ پوشش گیاهی و احیای آن در محدودۀ مسیر «طاق علی» و «خاک سرخ» در کوه‌های شیوَشگان که بر اثر عوامل مختلف به‌خصوص دخالت انسانی در سال‌های مختلف دچار تخریب شدید شده و این تخریب رو به افزایش است، نیاز به حصارکشی و حفاظت پوشش گیاهی این منطقه وجود دارد.

او افزود: به این منظور، لازم است در محدودۀ تعیین‌شده با همکاری شهرداری و کارشناسان مربوطه، فنس‌کشی شود تا بتوانیم از گونه‌های گیاهی این محدوده محافظت و احیای پوشش گیاهی را در آینده به‌طور جدی دنبال کنیم.

این فعال اجتماعی با اشاره به تلاش‌هایی که برای حفظ ارزش‌های کوه شیوَشگان به‌خاطر تخریب‌هایی که در کوه صورت گرفته، انجام شده، تصریح کرد: برای ثبت کوه‌های شیوَشگان در فهرست آثار ملی طبیعی، از سال ۱۳۹۸ به‌همراه گروهی از اساتید دانشگاه، مطالعات درخصوص قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر و کوه‌های شیوَشگان آغاز شد.

نیک‌نفس افزود: پس از آغاز این مطالعات، میراث فرهنگی اعلام کرد، کوه شیوَشگان با توجه به تخریب‌هایی که در آن صورت گرفته، شرایط ثبت اثر طبیعی را از دست داده است؛ بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ کوه می‌توانیم ازطریق تعیین محور گردشگری، برای منطقه اقدام کنیم.

او بیان کرد: به این منظور پتانسیل‌های زمین‌شناسی، دیرینه‌شناسی، جانوری، گیاهی، فرهنگی، تاریخی، ورزشی، مذهبی منطقه بررسی شد که مطالعات آن موجود است.

این فعال اجتماعی گفت: از آنجایی که حصاری که قرار است برای احیای پوشش گیاهی در محدودۀ مسیر «طاق علی» و «خاک سرخ» در کوه‌های شیوَشگان کشیده شود، ممکن است مردم و فعالان محیط زیست را نگران کند، لازم بود اطلاع‌رسانی شود که این اقدام از سوی گروه‌های محیط زیستی و میراث فرهنگیِ مردمی به‌همراه کارشناسان تخصصی در حوزه‌های مختلف و با همکاری شهرداری کرمان انجام می‌شود.

نیک‌نفس افزود: بنای تاریخی در کوه، واقع در پایین «طاق علی» قرار است مرمت شود و به‌عنوان پایگاه گردشگری برای معرفی و حتی آموزش جاذبه‌های طبیعی کوه شیوَشگان ازجمله گونه‌های گیاهی، جانوری، سنگ‌ها، فسیل‌ها، استفاده شود؛ اما در حال حاضر، دفتر ما در یکی از ساختمان‌های متعلق به شهرداری در پردیسان قائم (عج) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار