رئیس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان از شناسایی ۴۶ دهنه برای احداث سد زیرزمینی و ۲۶ ایستگاه آبخوان‌داری خبر داد.

پرویز عبدی‌نژاد رئیس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان اظهار کرد: مناطقی مثل استان زنجان که اقلیم خشک و نیمه‌خشک دارند، همواره با مشکل کمبود آب مواجه هستند و بارندگی آن‌ها نیز اغلب در زمان نامناسب و مکان نامناسب اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه بارندگی در استان زنجان از پاییز شروع می‌شود و تا اواخر بهار ادامه می‌یابد، ابراز کرد: در این بازه زمانی استفاده از آب برای کشاورزی در بیشتر مواقع مقدور نیست، بنابراین باید آب را برای استفاده در زمان مناسب ذخیره کنیم و بهترین راه ذخیره‌سازی آب در سفره‌های زیرزمینی است.

رئیس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه احداث سد هزینه زیادی دارد و از طرفی منطقه محدودی در مجاورت سد می‌توانند از آب آن استفاده کنند، تصریح کرد: وقتی آب را در آبخوان ذخیره می‌کنیم، هزینه آن پایین می‌آید و چالش‌های اجتماعی مثل تعیین حق‌آبه و انتقال آب به وجود نمی‌آید و افراد بیشتری می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه ایستگاه آبخوان‌داری قره‌چریان در مساحت ۴۳۵ هکتار احداث شده است، ابراز کرد: در این مجموعه ۲۳۵ هکتار پخش سیلاب انجام می‌شود و با این کار سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون مترمکعب آب را کنترل و از آن استفاده بهینه می‌کنیم.

عبدی‌نژاد پیشگیری از وقوع سیل را از مزایای طرح‌های آبخوان‌داری برشمرد و گفت: به دلیل اینکه بخشی از کنترل و شدت آب نیز در پایین دست گرفته می‌شود، سیلی به وجود نمی‌آید و نزدیک ۶ میلیون مترمکعب به اندازه سد بتنی بزرگ داخل آبخوان آب ذخیره می‌شود.

وی مهاجرت معکوس و ایجاد اشتغال برای ۹ هزار نفر را از دیگر مزیت‌های ایستگاه قره‌چریان عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۵۰ چاه و قنات احیا شده و ۱۳ روستای پایین دست از این آب‌ها بهره‌مند شدند و با پایشی از که در کل استان انجام گرفته، ۲۶ محل برای احداث ایستگاه‌های آب‌خوان‌داری شناسایی شده است.

رئیس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه رودخانه‌ها یک آب زیرقشری هم دارند که زیرزمین حرکت می‌کند و دیده نمی‌شود، بیان کرد: احداث سدهای زیرزمینی راهکار دیگری برای مدیریت منابع آبی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: سدهای زیرزمینی در بخش‌های مناسب از مسیر رودخانه‌ها احداث می‌شود و در واقع یک عایق برای نگهداری آب زیرقشری ایجاد می‌شود که در استان زنجان ۴۶ دهنه برای این منظور شناسایی شده و ۱۱ دهنه آن کارایی فوق‌العاده‌ای دارد.

عبدی‌نژاد خاطرنشان کرد: از طریق ۲۶ ایستگاه آبخوان‌داری و ۱۱ دهنه سد زیرزمینی می‌توانیم بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌سازی و از طریق آن ۱۵۰ میلیون هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کنیم.

برچسب ها: کمبود آب ، آبخیزداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.