در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

ولایت امت نباید خالی از حاکمان مردمی باشد

پیامبر (ص) به ولایتی و مردمی بودن حاکمیت تأکید فراوانی کرده اند.

بعثت یعنی انتخاب فردی به عنوان پیامبر از سوی پروردگار متعال و آغاز نبوت ایشان و به همین دلیل، در دین اسلام، مبعث، روزی است که حضرت محمد امین (ص) به پیامبری مبعوث شدند.

نقل مشهور است که پیامبر اکرم (ص) در سن ۴۰ سالگی، در غار حرا به پیامبری مبعوث شده اند و البته نقل دیگری هم وجود دارد که سن حضرت (ع) در زمان بعثت ۴۳سال بوده است.

حجت الاسلام سید محمد حسین میرلوحی، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، ضمن تبریک مبعث پیامبر اکرم (ص)، درمورد این عید با عظمت بیان کرد: امیدوارم خداوند، این عید را مبارک بگردانند چراکه مبارک گرداندن عید، یعنی برای آن فرد و جامعه، خیر ماندگار طلب کردن و ما هم در این ایام بسیار سختی که بر امت پیامبر خدا در جای جای جهان می‌گذرد، از پروردگار متعال خیر کافی و ماندگاری امت که همان تعجیل در ظهور حضرت مهدی (عج) است را خواستاریم.

این کارشناس مذهبی گفت: مبعث، عید بسیار با عظمتی است و از جهتی، شاید بتوان گفت که از بزرگ‌ترین اعیاد است. زیرا در زیارتی که برای این روز وارد شده است خداوند را به تجلی اعظم خود در این روز قسم می‌دهیم و بنابر عبارت «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُک بِالتَّجَلِّى الْأَعْظَمِ فِى هٰذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ»، بزرگ‌ترین جلوه خداوند متعال در روز مبعث است و گفته شده است که روزه در این روز بسیار ثواب دارد و اعمال عبادی دیگری مثل صلوات بر پیامبر (ص) بسیار پر منزلت هستند.

حاکمیت و ولایت امت نباید خالی از مردمی بودن حاکمان باشد

حجت الاسلام میرلوحی، درمورد اهمیت مبعث پیامبر اکرم (ص) تأکید کرد: درمورد اهمیت مبعث پیامبر (ص) باید به دو نکته مهم اشاره کرد. این که از سر آغاز دعوت پیامبر (ص)، ولایت به حدی اهمیت داشت که بیشتر، موردتأکید حضرت محمّد (ص) بود تا جایی که تا روز آخر، در این خصوص به امت خود توصیه کردند و به همین دلیل، باید بیش از مطالب دیگر به آن توجه کرد. یعنی در مسئله یومُ الإنذار یا یومُ الدّار تا آخرین وصیتی که پیامبر (ص) در روز‌های آخر در منزل حضرت فاطمه زهرا (س) به خانواده، امت و بستگان خود داشتند، تأکید و توصیه کردند که باید به مسئله ولایت بیش از همه چیز توجه کرد و درواقع، پیامبر اکرم (ص) بیش از همه، به موضوع ولایت اهمیت دادند.

حجت الاسلام میرلوحی ادامه داد: اجر رسالت و بعثت پیامبر (ص) با مسئله ولایت معادل شده است و درواقع، مسئله ولایت، ابعاد عمیق و عجیبی دارد و اگرچه نمی‌توانیم به عمق معنوی ماجرا دست پیدا کنیم، ولی در یک نگاه اولیه که البته بسیار مهم است، مسئله ساختار حاکمیتی جامعه است و این که تصور اغلبی در ذهن ما منحصر به نماز، خمس و اذکار و مسائل فردی شده است یکی از خطا‌های بزرگ جامعه تبلیغاتی ما و همچنین، دسیسه بزرگ دشمنان جبهه حق و جریان سکولاریسم دینی از گذشته تا به امروز است، در حالی که پیامبر (ص) تأکید فراوانی به مسئله ولایت داشته اند.

به گفته این کارشناس مذهبی، اگرچه عمده تلاش پیامبر (ص) و اجر رسالت حضرت (ص) برای جا انداختن مفهوم ولایت در یک لایه اولیه آن، ساختار حاکمیتی است که به طور مفصل، درمورد ابعاد مختلفی مثل اقتصاد، سیاست و نوع حکومت داری، منشور فرهنگی اداره جامعه و. سخن داریم، اما متأسفانه، تا به مبعث پیامبر (ص) می‌رسیم به حدیثی تأکید زیادی می‌شود که اگرچه معنای خوبی دارد، ولی مشکل سندی دارد و تکرار بیش از حد این حدیث در مقایسه با دیگر احادیث، دارای اشکال است و آن هم این که پیامبر (ص) فرمودند من تنها برای این مبعوث شدم تا مسائل اخلاقی را در جامعه جا بیندازم.

حجت الاسلام میرلوحی افزود: اگرچه مسائل اخلاقی بسیار مهم هستند و باید به آن‌ها پرداخته شود، اما این حدیث، از نظر مسائل فقهی شیعه، سند دقیق و کاملی ندارد و در حدیث شناسی شیعه دارای ایراد است.

این پژوهشگر دینی بیان کرد: اگر بخواهیم به جایگاه ولایت در مقابل اخلاق توجه کنیم ولایت بسیار مهم است و در احادیث متعددی به آن اشاره شده است و این مورد در منابع اهل تسنن هم وجود دارد که پیامبر (ص) به امیر مومنان (ع) فرمودند: یا علی! اگر کسی به اندازه نوح عمر کند و به عبادت بپردازد و مظلومانه بین صفا و مروه به شهادت برسد، ولی به ولایت تو اعتقاد نداشته باشد، او نه تنها وارد بهشت نمی‌شود بلکه بوی بهشت را هم نمی‌شنود. در نتیجه، روایت متعدد دیگری درمورد اهمیت ولایت داریم.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی گفت: در این ایام، به موضوع ولایت اهمیت زیادی داده نمی‌شود، در حالی که باید به این موضوع توجه کافی شود. زیرا در چند جای قرآن به این موضوع اشاره شده است که پیامبر (ص) از میان خود مردم بوده اند. از اینرو، ما اگر مقام عصمت و مقام‌های معنوی حضرت محمد (ص) را به واسطه جایگاه تکوینی ایشان کنار بگذاریم، این مطلب بسیار روشنی است که حضرت (ص) از میان خود امت حجاز و قریشیان و بنی هاشم بودند و این موضوع یادآوری می‌کند که وقتی وارد سیره پیامبر (ص) می‌شویم، می‌بینیم واقعاً ایشان در میان مردم حضور داشتند و به قول اهل عرفان، در سفر من الحق الی الخلق و من الخلق الی الحق و مردمی بودند.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: مسئله حاکمیت و ولایت امت نباید خالی از مردمی بودن حاکمان باشد و رهبری، نقطه قوت دولت جدید در جمهوری اسلامی را مردمی بودن آن عنوان کردند و این موضوع باید تا آخر و در همه رده‌ها باقی بماند و وزیر و وکیل و رئیس جمهور و نماینده مجلس و کارشناس و... باید به نفع مردم عمل کرده و پیگیری کنند و تلاش آن‌ها بر این باشد که خود حاکمیت هم مردمی باشد.

حجت الاسلام میرلوحی افزود: در برخی از آیات قرآن کریم مثل «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» «خداوند بر مؤمنان منت نهاد (نعمت بزرگی بخشید) هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آن‌ها بخواند، و آن‌ها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.» تأکید می‌شود که حاکمیت مردمی است و با توجه به این که الان، مردم، آن چنان که باید و شاید در حکمرانی دخیل نیستند بیشترین لطمه‌ای است که می‌خوریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار